Titanfall 2 tegner scenene i 6K-oppløsning, før de nedskaleres til 4K igjen, sier en utvikler.
Titanfall 2 tegner scenene i 6K-oppløsning, før de nedskaleres til 4K igjen, sier en utvikler.

Annonse


Titanfall 2 kjører i 6K-oppløsning (!) på Xbox One X

Titanfall 2 er et populært førstepersons skytespill, også hos ITavisen, og er på vei Xbox One X – med en tvist.

Høyere oppløsning internt
Det kjører nemlig høyere oppløsning internt enn konsollen kan vise, og senker så oppløsningen til 4K etter at bildene er tegnet.

– Når det kommer til X1X er det tider der det tegner på mer enn 4K og så nedskalerer til oppløsningen som X1X kjører på, sier en av utviklerne på NeoGAF.

– Det er strålende på en 4K-skjerm… Det har vært ganger på Wargames forrige gang jeg testet der spillet tegnet det på 3200p (6k?) internt, skriver han.

Annonse


Bruker GPUen 100 prosent
Men det er ikke alltid slik:

– Den interne tegningsoppløsningen er bestemt av GPU-lasten, så det er åpenbart ingen garantier for hvor ofte den tegner på bestemte oppløsninger, men i praksis bruker vi 100 prosent av GPUen hele tiden.

Det å tegne på høyere oppløsninger enn skjermen kan vise er en kjent kantutgjevningsteknikk, som kan brukes av mange spill på PCer – og det jevner ut hakkete kanter i spillet, men er selv der er teknikken veldig krevende å bruke.

Dette skulle imidlertid vise at Xbox One X er en svært kapabel maskin, som kan tegne scener i langt høyere oppløsninger enn annonsert – som kan være spennende når det kommer nye skjermer på markedet om noen år.

Kilder
MS Power User

Annonse