Ubers nye prismodell tar seg bedre betalte i noen strøk enn andre, fordi de tror noen er villige til å betale mer.
Ubers nye prismodell tar seg bedre betalte i noen strøk enn andre, fordi de tror noen er villige til å betale mer.

Annonse


Uber tester høyere priser i dyrere strøk

Uber tapte 2,8 milliarder dollar (22,5 milliarder norske kroner) i 2016, og nå kan de ha funnet på en ny måte de kan tjene mer penger på – ved å ta seg bedre betalt i dyrere nabolag.

Rutebasert prising
Uber kaller det nye systemet, som testes ut i utvalgte byer i USA, for “rutebasert prising,” og det medfører at Uber tar mer betalt for en person som reiser fra et dyrt nabolag til et annet, ettersom systemet tror passasjerene er villige til å betale mer.

Det nye systemet skal være veldig komplisert, og bruker avansert maskinlæring for å gjette på hvor mye passasjerene er villig til å betale.

Kan være villig til å betale mer
Poenget er enkelte personer på enkelte ruter på enkelte tidspunkter kan være villige til å betale mer for en tur, skriver Bloomberg.

Annonse


Dette skjer selv om etterspørselen, trafikken og avstanden ellers er lik det andre betaler for på “vanlige” ruter, kanskje da spesielt i mindre dyre nabolag.

Skal gå til å subsidiere tjenester
Ubers vanlige priser er basert på en kombinasjon av reisens avstand, tid og geografisk etterspørsel, men med den nye modellen vil de altså ta betalingsviljen til kundene med i betraktningen.

Uber sier at pengene de tjener på denne nye prisingen ikke skal gå til selskapets bunnlinje, men at de skal investeres i subsidiere UberPool-bruken og til å betale bonuser til sjåfører.

Er du villig til å betale mer når du reiser fra dyre nabolag?

Kilde
Bloomberg

Annonse