Hopp til navigasjon Hopp til innhold
En av Googles VR-sjefer Clay Bavor, drepte i dag vårt håp om bedre VR-oppløsning med det første. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Her knuser Google håpet vårt om fetere VR-grafikk

Spill: Mountain View, California (ITavisen:) Det er mange år igjen.

Under Googles roundtable med journalister i Googleplex, hovedkvarteret utenfor San Francisco, måtte vi spørre om hvordan Google ser på VR-grafikk – vi er lei av å se prikker og dotter i synsfeltet som alle andre, og nå som Daydream 2.0 er annonsert og med støtte for Galaxy S8, er det håp om bedre oppløsning snart?

Vi må alle vente
Nei, er svaret til Googles Vice President for VR, Clay Bavor.

Vi vil neppe se VR-oppløsningen heve seg noe særlig før om fem år, er hans svar.

Det er heller ikke slik at de nye mobil-VR-hodesettene, eller standalone-settene Google samarbeider med HTC og Lenovo med, får høyere oppløsning.

Bavoer er fornøyd med at panelprodusentene er ivrige og gjør fine fremskritt, men å drive rundt Sharps 4K Igzo-panel med en Snapdragon 835 (som blir å finne i de nye standalone-hodesettene utviklet i samarbeid med Qualcomm) er en direkte latterlig tanke, for ikke å snakke om 2 x 1080 ti.

Kan dette hjelpe?
Hva med Google Seurat? Kan det være redningen? Nei, Googles grafikkalgoritme er skapt for å skape lekrere effekter, ikke for å heve oppløsningen, dessverre.

«Du vil neppe ønske å lese The New York Times med et VR-headset, ei heller de som kommer på markedet snart», var svaret til Google angående VR i nettleseren med Chrome, så det later ikke til å ha kommet noen gjennombrudd på området, men om fem år, da blir det bra.

Stikkord: google, IO17, Spill, vr