VG sluker Tek.no, teknologiportalen som ble kjøpt av Teknisk Ukeblad for to år siden.
VG sluker Tek.no, teknologiportalen som ble kjøpt av Teknisk Ukeblad for to år siden.

Annonse


Teknisk Ukeblad selger Tek til VG to år etter oppkjøp

“VG er i dag Norges desidert største nyhetsnettsted. Vår ambisjon er å gi brukerne et enda bredere tilbud de kommende årene.

Kjøpet av tek.no gir oss ikke bare tilgang til landets beste teknologijournalistikk, men også et meget kompetent fagmiljø som kan bidra til å videreutvikle de andre nisjene våre,” melder teknolginettsiden tek.no på sine sider etter at nyheten ble kjent i dag.

Dropper planene etter to år
Dette kommer overraskende fordi Teknisk Ukeblad, som også er en stor medieorganisasjon, kjøpte nisjenettstedet for kun to år siden og hadde store planer den gang.

Nå er nettsiden eid av giganten Schibsted, og ITavisen står derfor igjen som den eneste uavhengige norske nisjenettavisen for teknologi som ikke er eid av en stor medieorganisasjon.

Annonse


Tek ble til etter sammenslåing av flere nettsider, blant annet HW.no, som mange hadde et forhold til.

– Jeg hadde ikke planer om å selge
Likevel hevder TU Media-sjef Jan M. Moberg at han aldri hadde planer om å selge Tek, nettsiden de kjøpte for to år siden.

Moberg avslører likevel en vanskelig økonomisk situasjon som av årsaken til salget:

“Vi selger nettstedet fordi vi fikk et veldig godt tilbud fra VG som vi mente det var riktig å takke ja til”, forklarer han til Kampanje, og legger til at forretningsmodellene som fungerte på nett i 2015 “er mye vanskeligere nå.” Moberg er overbevist at VG vil klare jobben i et tøft annonsemarked .

«Det foreligger ikke egne resultater på Tek i dag. Men i 2013 fikk selskapet et underskudd på 31,8 millioner etter å ha gjort en avskrivning på 29 millioner kroner. Omsetningen var den gang på 37,4 millioner,” melder kampanje.

Strategisk viktig den gang
“Vi mener det er strategisk og industrielt riktig at disse nettstedene blir eid av noen som har teknologi og IT som sitt kjerneområde, slik TU Media har”, forklarte konsernsjef Are Stokstad i Amedia sommeren 2015.

Prisen VG må ut med er ikke kjent, men nettsidene Teknofil.no, Amobil.no, Hardware.no og Mobilen.no følger også med, inkludert fem årsverk.

Kilder:
Kampanje
Kampanje
Tek
Tek

Annonse