Vi har storkost oss skikkelig med Quake Champions fra den første beta-runden.
Vi har storkost oss skikkelig med Quake Champions fra den første beta-runden.

Annonse


«Quake Champions» er herlig action det er umulig å legge fra seg

Man blir eldre, spillkulturen endrer seg og noen av oss har stadig mindre tid til å fordype seg i spill (les: eldre) med lang historie og dype karakterstudier, eller gigantiske åpne verdener med utforskning i timevis.

Oppdatert,

Vi deler stadig ut nøkler til Quake Champions på vår Patreon-side for betalende ITavisen-medlemmer.

Heseblesende moro
Men det er heldigvis også ting som ikke forandrer seg stort: id Software sin respekt for originale merkevarer (selv om de nå er kjøpt av Bethesda), og hvordan man går frem for å styrke det som var bra med spillet den gang, krydret med nåtidens teknologi og nye adrenalinrush-triks.

Annonse


Ok, så ble aldri Quake Live en suksess (et prosjekt som faktisk startet allerede i 2009), i hvert fall ikke kommersielt, nettleserutgaven av Quake III.

Det kan rett og slett ha vært for retro og for “hardbarka” for eget beste, i kombinasjon med en litt slitsom teknisk løsning og spillere som har øvd seg siden 1999. Da er det ikke lett å være nybegynner.

De har pusset akkurat passe – ikke for mye, ikke for lite
Quake Champions derimot er Quake III Arena pusset på en god del hva angår grafikk, men som beholder den herlige “frag”-følelsen man fikk hver bidige gang tidlig på 2000-tallet når man traff direkte på motspiller med raketten og det sa “sploosh” mens du beina videre, hoppet og “raketthoppet” til neste fiende som plutselig kunne dukke opp rundt neste hjørnet.

På halvsekundet møtes plutselig duellantene med våpnene sine presset opp i hverandres neser… hvem treffer først og best?

Denne følelsen er her fremdeles til stede med Quake Champs, 18 år (damn) etter lanseringen av Quake III. De gamle kartene er herlig å vende tilbake til, og de nye morsomme å lære seg å kjenne.

Det er gjort endringer, men det plager ikke
Vi kan starte med den endringen puristene som elsker Quake III eller Rocket Arena trolig vil rynke på nesen av, altså det at karakterene er forskjellige på den måten at de har spesialstyrker man kan bruke etter litt ventetid, eller ved å plukke opp gjenstander som korter ventetiden.

“Ranger”, fotsoldaten man først kan spille som, har teleportering som spesialegenskap – det er ikke rent lite moro å teleportere på en fiende. De av dere som husker året 1999 vet hva “telefragging” er.

Det føles likevel aldri slik at spesialegenskapene ødelegger for kjernespillet som fortsatt er heseblesende kjapt og som premierer de som kjenner kartene som sin egen lomme, men det kan hjelpe nybegynneren litt og det krydrer spillet i akkurat passe mengder. Det er imponerende i seg selv å kunne skrive dette med tanke på at dette jo er en beta-test og at balanse er noe som hele tiden forbedres.

Gratis, men…
Spillet flyter som bare det med høy FPS og høy kvalitet (vi opplevde aldri krasj heller, selv ikke under første, lukkede beta-runde), selv om det faktisk ikke kjører på den nye Doom-grafikkmotoren id Tech 6, men i stedet en hybridmotor satt sammen med id Tech og Saber Tech.

Mod-støtte kommer kanskje på plass senere, men det er ikke bygget inn VR-støtte, Vulkan API eller SnapMaps i Quake Champions grunnet en litt annerledes teknisk plattform.

Champions vil være gratis å spille, men man kan punge ut med ekte penger for å låse opp flere karakterer, eller samle poeng for å leie dem. Vi vet ikke hvor glade vi er for dette, men man kan punge ut for “Champion Pack” og få dem alle med en gang.

Vi gleder oss uansett til lanseringen senere i år, å prøve flere kart og ikke minst møte deg i areaen!

Annonse