Pete Archer fra GoPro UK var innom Oslo for å vise frem Karma-dronen og å testfly litt.
Pete Archer fra GoPro UK var innom Oslo for å vise frem Karma-dronen og å testfly litt.

Annonse


Vi fløy GoPros Karma-drone på Voldsløkka i Oslo

Response Norge fikk storfint besøk av Pete Archer, som er produktspesialt for Karma-dronen til GoPro, på onsdag denne uken, og vi benyttet anledningen til å lære litt mer om dronen og å bli med på flytur på Voldsløkka i Oslo.

GoPros første drone
Karma-dronen er GoPros første drone, er liten og lett og pakkes enkelt inn og ut av den medfølgende ryggsekken.

Den er også laget for å bli ødelagt; alle delene av dronen kan enkelt repareres av brukeren, uten å måtte sendes inn på service. Et sett med nye propeller er også billig; det koster bare rundt 200 kroner å erstatte dem hvis du kræsjer dronen – og det kommer du nok til gjøre en gang eller tre.

Her kan du se en video fra flyvningen:

Annonse


GoPros Karma-droner er derimot ikke for de som ønsker å delta i drone-racing eller andre, mer typiske droneaktiviter.

For folk som ikke bruker droner
– Karma er dronen for folk som ikke er “inne” i droner, sier Archer.

Fokuset på utviklingen av dronen har vært å gjøre det så enkelt som mulig å betjene den for folk som ikke har brukt droner før, og alt fra designen av dronen selv til programmeringen av grensensnittet er laget for å være så enkelt som mulig – slik at man i stedet kan fokusere på det viktige, som er å ta gode videoopptak.

– Den gjennomsnittlige GoPro-kunden er ikke teknologiorientert, så vi forsøker å gjøre det så enkelt som mulig, sier Archer.

Dronen er dermed laget for å være veldig enkel å bruke for folk som kjenner til GoPro-familien av produkter fra før av, og den kommer med en “Passenger”-app som kan brukes til å se hva dronen filmer og også for å ta over flyvningen.

GoPros stabiliseringsarm kommer med på kjøpet i tilfelle du har lyst til å filme litt på bakken.

Stabiliseringsarm inkludert
Den fullstendige pakken med Karma-dronen kommer med selve dronen, og to propeller i tilfelle man trenger å bytte. Videre kommer den med en GoPro Hero5, selve kontrollenheten, og en stabiliseringsarm for å ta opp stabilisert video uten dronen.

Hero5-kameraet monterer man enkelt på den stabiliserte kamera-armen på dronen, og den kan også enkelt tas av og plasseres på kameraarmen.

Dronen selv styres med kontrollenheten, som heldigvis (for oss) inkluderer en flysimulasjon for nybegynnere, slik at man kan bli litt kjent med hvordan man navigerer dronen før man tar den med ut på en ekte flytur.

Alle som har brukt en PlayStation eller Xbox burde ikke være fremmede for denne kontrolleren. (Ill.: Tor Fosheim)

Ser ut som en videospill-kontroller
Selve kontrollenheten kommer ser ut som en videospill-kontroller og kommer med en lyssterk skjerm som er synlig selv i sterkt sollys. Spakene er enkle å bruke til å fly med, og lar deg kontrollere flyretningen og orienteringen til dronen.

Når du flyr viser skjermen det som kameraet i dronen ser, og du kan bruke en skyveknapp på baksiden til å kontrollere kameravinkelen opp og ned, men for å endre retning og orientering må du snu på selve dronen.

GoPro Karma kommer komplett med navigasjonslys, slik at du alltid vet hvor den er orientert. (Ill.: Tor Fosheim)

Når det kommer til Karma-dronen selv, har den en veldig kjekk funksjon for oss nybegynnere – sterke lys for å vise hvordan den er orientert. Det er grønt for fronten og rødt for baksiden, og lysene er godt mulig å se på avstand, som er til stor hjelp når du trenger å snu dronen.

Flyr i tyve minutter
Flytiden på Karma er omtrent tyve minutter, og når batteriet begynner å nærme seg slutten sier kontrolleren fra at det er på tide å lande. Hvis man likevel ikke lander, og fortsetter å bruke dronen, vil den automatisk returnere til startposisjonen, lande, og slå seg av når batteriet er nesten helt tomt.

Det er også svært enkelt å bytte batteri, og du vil antakelig trenge mer enn ett hvis du skal fly mye, slik vi gjorde. Batteriet sitter på baksiden av dronen og opptar mesteparten av flykroppen, men det er enkelt å dra det ut – man trykker bare på baksiden av batteriet og ut kommer det. Så setter man i et nytt og er i gang igjen.

Batteriene er enkle å bytte ut – du vil trenge et par hvis du skal fly mye. (Ill.: Tor Fosheim)

Gikk gjennom tre batterier
På omtrent en times flyving gikk vi gjennom tre batterier, så det lønner seg å stille godt forberedt med oppladede batterier når man skal ut og fly mye. Batteriene selv viser hvor mye lading de har som på gamle MacBooker, med LED-lys som slår seg på hvor å vise hvor mye de holder.

Rekkevidden for kontrollerens trådløse forbindelse til dronen skal være omtrent 3 000 meter, men dette fikk vi ikke testet da vi fløy den – ettersom det er såpass langt vekk at man mister visuell kontakt med dronen.

Det er også mulig å programmere inn hvor langt og høyt dronen kan fly, slik man for eksempel ikke får flydd dronen høyere enn 100 meter opp – og da stanser dronen bare av seg selv og hoverer på høydepunktet du har satt, mens stemmen i kontrolleren forteller deg at du har nådd taket. Det samme gjelder for avstand, som kan være kjekt hvis man blir litt ivrig, slik vi ble.

Se – den flyr! (Ill.: Tor Fosheim)

Knirkefri flyvning
Selve flyvingen på Voldsløkka, som er en stor og åpen slette nord i Oslo, gikk bemerkelsesverdig knirkefritt.

Undertegnede har aldri fløyet en drone før, men kom forberedt med tusenvis av spilltimer under beltet – og kontrolleren var derfor enkel å sette seg inn i og bevegelsene var naturlige og fine.

Karma kommer også med en “Sport”-modus, som gir litt mer responsive kontroller og litt høyere fart (opp til 45 km/t) på dronen, men når man slår denne av er det lettere å operere den og å ta bilder og video.

Da flyr dronen i maks 35 km/t, som kan være raskt nok, men kontrollen av dronen er mye mykere, som vil si at man kan dra kontrollspakene litt lengre ut og dermed får større rom å navigere på.

Sport-modus
I Sport-modusen, som vi også testet, reagerer dronen på selv den minste bevegelse på kontrollspakene – og hvis du drar spakene helt ut går det veldig fort. Fort nok til at vi klarte å utsette dronen for et mildt, lite kræsj.

Det var derimot ikke så ille, kunne Archer si – han hadde jo hele pakken til Karma-dronen med seg, og kunne dermed vise hvor enkelt det er å bytte ut en skadet propell. Det følger med både propeller og verktøy for å bytte dem ut i pakken.

Pete Archer forklarer de automatisk funksjonene mens han viser frem GoPro Karma. (Ill.: Tor Fosheim)

Automatiske funksjoner
Vi fikk også testet ut et par av de automatisk funksjonene til dronen. For eksempel kan du sette opp et start- og sluttpunkt for en flyvning, slik at dronen flyr frem og tilbake mellom disse to punktene – som kan være kjekt hvis du skal følge en bevegelse i motivet ditt.

Da kan du enkelt panere over scenen, og fokusere på å ta opp video mens dronen tar seg av flyvningen på egenhånd.

Det finnes også en modus der du kan sette dronen til å fly opp og ut fra et utgangspunkt, som er flott å bruke de gangene du har lyst til å panere ut fra en scene, som du kan se i videoen under.

Jobber med flere funksjoner
I følge Archer jobber GoPro til stadighet med nye programvareoppdateringer til dronen, så det er godt mulig det kommer flere automatiske funksjoner med tiden.

Siden det sitter en GPS-enhet i selve dronen og en til i kontrolleren, er det duket for mange spennende funksjoner. For eksempel husker dronen hvor den tok av fra, og kan returnere av seg selv til dette punktet – og den kan også returnere til deg, eller til dit kontrolleren befinner seg, når det er på tide å avslutte flyturen.

GoPro Karma er enkel å betjene og lett å fly. (Ill.: Tor Fosheim)

Vi fikk hverken bekreftende eller benektende svar da vi spurte om det er en følge-funksjon på trappene – utenom et vagt svar om at det er mange ingeniører som jobber med oppdateringer av Karma-dronen.

Lett å fly, enkel å betjene
Og med det var flydagen vår over.

Vi synes i det store og hele at GoPros Karma-drone får mange poeng for å være enkel å betjene, lett å fly (takket være lys foran og bak), og hvis vi skulle utsette noe på den måtte det være batteritiden – men droneflyvning er strømkrevende greier, og batteribyttene vi hadde gikk enkelt og sømløst for seg.

En full pakke med alt du trenger til å fly en Karma-drone, med kamera og stabiliseringsarm, koster for tiden 13 995 kroner, eller 10 295 uten kamera.

Annonse