Mens Steam og digitale spill var tidlig ute på PC, startet Microsoft og Sony med utforskingen av det digitale markedet med Xbox 360 og PlayStation 3. Med lanseringene av Xbox One og PlayStation 4 satser konsollgigantene stort på digital distribusjon.
Digitale spill dominerer
Tall fra The Entertainment Software Association (ESA) i USA viser hvordan digitale spill er blitt mer og mer utbredt de seneste årene. For fem år siden var det fysiske salget størst i USA (54 prosent), men i 2016 var andelen nede i 24 prosent.
Det vil si at 74 prosent av alle spillene som selges i USA, blir kjøpt og lastet ned via digitale kanaler. Som igjen er en av årsakene til at spillkjeder som GameStop sliter.
Grafikk er viktig
Rapportene til ESA avslører også de 20 mest solgte spillene i USA i 2016 og hvilke kriterier spillerne har når de skal handle nye spill.
Annonse
Som du kan se i bildet under, spiller grafikk en viktig rolle. Dermed kan det se ut som at Microsoft og Sony gjorde noe lurt ved en oppgraderingen av den nåværende generasjonen. PlayStation 4 Pro ble lansert i fjor høst og Xbox Scorpio ventes denne høsten.
Pris og en interessant historie er også to faktorer som spiller inn, med støtte for nettspilling like bak.
Fjorårets topp 20-liste blant annet at Battlefield- og Call of Duty-seriene er her for å bli og at Grand Theft Auto V fra 2013 fortsatt er populært. Minecraft er stadig blant de ti mest populære spillene i USA.
- Call of Duty: Infinite Warfare
- Battlefield 1
- Grand Theft Auto V
- Madden NFL 17
- NBA 2K17
- The Division
- Overwatch
- Minecraft
- Call of Duty: Black Ops III
- FIFA 17
- Pokemon: Sun
- Pokemon: Moon
- The Elder Scrolls V: Skyrim
- Star Wars: Battlefront
- Final Fantasy XV
- Titanfall 2
- NBA 2K16
- Rainbow Six Siege
- Far Cry Primal
- Dark Souls III
Følger du strømmen og kjøper digitale spill, eller sverger du til de fysiske kopiene?
Kilder:
ESA,
MSPowerUser
Annonse