Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Age of Space er ute nå på Steam Greenlight. (Ill.: Anders Lindås)
BLOGG

Slik realiserte jeg barndomsdrømmen om å publisere et dataspill – nå er det på Steam

Spill: Helt siden jeg var 12 og skrev linje etter linje fra storebrors programmeringsbøker har jeg drømt om dette.

Jeg har alltid vært nysgjerrig på prosessen å lage et spill. Jeg kunne sitte i timevis å skrive av bøker med komplette kodeeksempler.

I lang tid visste jeg ikke engang at man kunne lagre, så jeg skrev inn alt på nytt hver dag.

Veien til en knust drøm
Etter hvert som årene gikk begynte jeg å lære meg C++-programmering, OpenGL og litt 3D-modellering. Jeg leste veiledninger og klarte etterhvert å lage noen 3D demoer som nok først og fremst imponerte meg selv. Drømmene tok meg etterhvert til universitetet hvor jeg ble grovt hockey-taklet av et fag kalt “Bildebehandling”.

Jeg ble fullstendig overveldet av den kompliserte matematikken og ga til slutt opp hele faget og ideen om å lage spill. Heldigvis var det ikke bare spillutvikling som fascinerte meg, så jeg jobbet meg gjennom en bachelour og kom meg i jobb.

Lærebøkene er fulle av teori. Mesteparten av undervisningen gikk også på det teoretiske.
Lærebøkene er fulle av teori. Mesteparten av undervisningen gikk også på det teoretiske. (Ill.: Anders Lindås/ITavisen)

Knuste drømmer blir som nye
Årene gikk og jeg la bak meg mange år som systemutvikler. For 15 måneder siden bestemte jeg meg for å tørke støv av den gamle barndomsdrømmen.

I lang tid hadde jeg satt spillutviklere opp på en pidestall som om de hadde magiske krefter. Jeg oppdaget at ved å bruke spillmotorer som Unity og Unreal Engine så ble spillutvikling tilgjengelig for vanlig dødelige uten å måtte forstå all matematikken.

Det første spillet jeg laget var et «top down twin-stick shooter» hvor man styrer et romskip som skal skyte ned fiender som konstant dukker opp rundt deg. Poenget var å overleve så lenge som mulig for å få mest mulig poeng.

Etter hvert som jeg fikk mer innsikt i Unity så skjønte jeg at jeg kunne få til hva som helst. Her ga 10 års erfaring som utvikler meg store fordeler, men jeg hadde svært begrenset erfaring på den grafiske delen. Jeg brukte mye tid på å prøve å lære meg å lage pikselkunst, men jeg følte aldri jeg mestret det.

Så var det klart for “Age of Space”. Dette var et spill konsept som jeg hadde drømt om å bygge i lang tid. Det har sine røtter i et gammelt Flash-spill som heter “Age of War”. Noen kjenner kanskje igjen dette spillet som var mye mer avhengighetsdannende enn det burde være. Spillet er et slags “tower defence” spill hvor man både forsvarer og sender styrker mot motstanderens base.

Slik så spillet ut på Android.
Slik så spillet ut på Android.

“Age of Space” har den samme grunnleggende tankegangen, men noe mer sofistikert. I starten var planen å lage dette som et top-down 2D-spill. Jeg kom ganske langt med dette men ble begrenset av middelmådig pikselkunst. Jeg innså også at sjansen for å lykkes med et spill på mobil var veldig liten. Løsningen ble å lage spillet for PC istedenfor.

Og ambisjonsnivået bare økte
Nå er “Age of Space” blitt et PC spill med 3D grafikk, nett-flerspiller og VR. Spillet har et godt rammeverk men mangler mye innhold. Mesteparten av koden for multiplayer er ferdig men det mangler litt på matchmaking. Spillet skal gi muligheten til konfigurere skipene med våpen og moduler.

Dette er implementert i koden men det mangler brukergrensesnitt for det. Den grafiske framstillingen er konstant under forbedring. Jeg kunne nok med fordel fått noen til å gjøre det grafiske for meg, men det hadde ikke vært like moro.

Selv om jeg anser meg som nybegynner på 3D modellering så føler jeg at det er utvikling i motsetning til når jeg lagde pikselkunst.

Moderskip i store problemer.
Moderskip i store problemer. (Ill.: Anders Lindås/ITavisen)

VR er i vinden. Siden kontrollene er ganske enkle under selve krigføringen så fungerer VR veldig bra for dette spillet. Strategispill i VR er også en ganske nyskapende tanke selv om det sikkert allerede finnes noen og flere er i utvikling.

Dårlige nyheter
Den 10. februar meldte Steam om at “Greenlight” kommer til å bli erstattet av “Steam Direct” i løpet av våren 2017. Greenlight er en tjeneste hvor spillutviklere kan laste opp spillet sitt å få det stemt opp av brukerne. Med “Steam Direct” så betaler man en fast sum for å få lansere spillet.

Prisene er ikke bestemt enda men tanken er nok å sette prisen slik at man forhindrer at de mest useriøse spillene kommer ut. Hvis prisen blir betydelig så vil det samtidig stenge dører for mange som burde fått muligheten. For min del så kan jeg i verste fall bli avhengig av å få støtte for å kunne ta den kostnaden. Derfor har jeg valgt å lansere spillet på Greenlight nå selv om jeg egentlig synes det er litt tidlig. Det er jeg ikke alene om…

“Age of Space” ble annonsert på Greenlight 12 mars og i de første timene var det mye trafikk og stemmene ramlet inn. Trafikken ble dessverre kortvarig på grunn av den store tilstrømningen av nye spill som pusha meg av førstesiden. I skrivende stund sier 58% at de ville kjøpt spillet om det var tilgjengelig, noe jeg er kjempefornøyd med!

Demo ute nå!
Jeg har nettopp lagt ut demo av spillet på min Greenlight-side på Steam. Sjekk den ut og gi meg gjerne tilbakemelding på e-post. 

Hvis du liker spillet og vil hjelpe en medborger å realisere barndomsdrømmen så ta deg bryet med å logge inn og gi meg en stemme! Hver eneste stemme teller mye i disse dager pga den enorme konkurransen.

Andre versjoner
For moro legger jeg ved link til tidligere versjoner samt Age of War som var inspirasjonskilden i første omgang.

2D versjon for Windows:

https://drive.google.com/open?id=0ByNlYYLD9YaveXpUVWdSNTJGekU

2D versjon for Android:

https://drive.google.com/open?id=0ByNlYYLD9YavZmRqb01GUWNMcDg

Age of War (inspirasjonskilde)

http://www.123spill.no/spill/spill-spillet/1958/Age-of-War

Anders Lindås

Anders er 32 og bosatt i Trondheim.

Senior systemutvikler og spillutvikler.

Stikkord: blogg, Spill, utvikling