Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Halo Wars 2 kan bli en flerspillervinner. (Ill.: Microsoft Studios)

TEST: Dette er garantert flerspillermoro

Spilltest: Vi er glade for at Microsoft plukket opp Halo Wars igjen.

Microsoft, Xbox og Halo har gått hånd i hånd i hånd siden førstnevnte lanserte sin første spillkonsoll høsten 2001. Etter tre suksessfulle lanseringer med Halo: Combat Evolved, Halo 2 og Halo 3, ønsket Microsoft Studios å utforske nye områder på spillfronten. Resultatet: Halo Wars. Et strategispill i sanntid utviklet av Age of Empires-veteranene Ensemble Studios. Microsoft hentet faktisk Ensemble i 2001, men la det ned bare måneder før Halo Wars lanserte. Denne gangen er det Creative Assembly som sammen med 343 Industries står for utviklingen. Spillstudioet har de seneste årene utviklet spill som Alien: Isolation og en rekke titler i Total War-serien.

Halo Wars 2
Med det første Halo beviste Microsoft at førstepersons skytespill fungerer glimrende på konsoll, med Halo Wars viste de også at RTS (strategispill i sanntid) ikke nødvendigvis er låst til tastatur og mus. Som ihuga tilhenger av Halo-serien, ble Wars mitt første møte med RTS-er. Historiedelen var helt grei med sine oppturer og nedturer, flerspilleren var lett å bli god i, men vanskelig å mestre og musikken, komponert av Stephen Rippy, var helt nydelig. Så naturlig har jeg ventet spent på en oppfølger.

Åtte år senere er den her, og Microsoft leverer på flere ønsker. PC-versjon? Ja. Play Anywhere? Jepp. En omfattende flerspiller med nye moduser? Absolutt. Episk musikk et Halo-spill verdig? Gjett om!

Året er 2559, 28 år er gått etter hendelsene i det første spillet i serien, og vi befinner oss kort tid etter hendelsene i Halo 5: Guardians. Igjen møter vi på UNSC-personalet (United Nations Space Command) med captain Cutter i spissen i romskipet «Spirit of Fire». Professor Anders er fortsatt til stede, og vi stifter bekjentskap med en ny AI, kalt Isabel. Serina, AI-en fra det første spillet, har nådd sin livssyklus og er det man vil kalle pensjonert. Sergeant John Forge, hvil i fred, var en av protagonistene i eneren, og er tilgjengelig som en leder i flerspilleren.

Isabel er en ny AI i Halo-universet.
Isabel er en ny AI i Halo-universet. (Ill.: Microsoft Studios)

Mannskapet har ligget i dvale i snart tre tiår og vekkes plutselig av et signal fra the Ark. En tropp med spartanere har møtt på en ny fiende. Mens det var the Covenant som var hovedfienden for 28 år siden, er det den nye fraksjonen «Banished» som er superskurkene denne gangen. Dette er en type «brute» og de ledes av slemmingen Atriox.

Brutes ble, for de som kjenner Halo-historien, brukt av Crusaders som blink og første infanteri på slagmarken som kjøttdeig, men Atriox fikk nok og har tatt kontroll over store deler av Crusaders’ våpen og teknologi, samt en god del mannskap, og skrudd sammen rustninger og våpen på en fryktinngytende måte som passer seg for Brutes.

28 år har passert
Historiedelen er spredt over 12 oppdrag som stort sett er av det varierende slaget. Enten man forsvarer seg eller angriper. Enkelte oppdrag føles som et tradisjonelt tårnforsvarspill der man setter ut tropper og artilleri mens man venter på at fiendene skal angripe. Noen ganger har man godt tid på seg til å bygge opp en hær, mens andre ganger må man agere raskt. Her fikk jeg dessverre ikke den samme gode følelsen som jeg hadde med Halo Wars for åtte år siden, uten at det var noe kjedelig av den grunn. Historien, som vanligvis pleier å være Halos sterkeste kort, var ikke engasjerende og dyp nok til å gjøre meg interessert.

Dette på tross til at utviklerne gjør en god jobb med å introdusere de nye fiendene og hvorfor blant annet Atriox er blitt som han er, med en oppfriskning av de gode, gamle menneskesoldatene. Noe som fører oss over til mellomsekvensene i spillet. Jeg, med flere, var mektig imponert over de visuelle effektene i mellomsekvensene i det første Halo Wars. Det så bare helt fantastisk ut på den tiden, og det gjør fortsatt det åtte år senere. Her kan du se alle sammen i én film:

Videoene i Halo Wars 2 er selvsagt enda bedre, men man blir ikke blåst like mye av banen som man ble i 2009. Men pent er det allikevel. Blur er fortsatt selskapet bak mellomsekvensene.

Halo Wars 2 er et spill jeg anbefaler å spille gjennom med en annen, det øker opplevelsen betraktelig. Spill gjerne på en vanskelighetsgrad høyere enn den dere vanligvis pleier og aktiver «Skulls» for en real utfordring.

Lovende flerspiller
Heldigvis er det flerspilleren som teller, og her stiller Halo Wars 2 godt. Spillet har flere moduser enn eneren og har blant annet hentet litt fra skytespillserien. Det gjelder blant annet «Strongholds» der målet er å holde majoriteten av punktene i slutten av kampen. Kan oftes sammenlignes med «Conquest» i Battlefield og «Domination» i Call of Duty. Spillet har også en «Domination»-modus, her ligger forskjellen i at man i «Strongholds» har uendelig med ressurser.

Vanlig dødskamp er også til stede, og alle de tre har støtte for opptil seks spillere. Altså tre på hvert lag.

Flerspilleren minner veldig mye om den fra det første spillet i serien. Banene er nye og man har også noen nye leketøy og ferdigheter, men oppskriften som ligger i bunn er den samme. Før man starter en kamp, velger man en leder. Disse har ulike egenskaper og spesialferdigheter. John Forge er blant annet ekspert på kjøretøy mens Isabel sitter på mye teknologi. I tillegg er Captain Cutter en ekspert på infanterister

Nytt ved toeren er at man har spesielle lederferdigheter som man kan aktivere ved å trykke på LT1 på Xbox One-versjonen. Her kan man blant annet droppe ODST-tropper, teppebombe fiendene eller hele enten troppene eller en base. 343 Industries uttalte før lansering at å bruke disse spesialferdighetene kunne være på å avgjøre kampene. Jeg er ikke helt enig i dette, men de har absolutt en påvirkning. Så bruk dette når du har mulighet.

Så hektisk kan det bli.
Så hektisk kan det bli. (Ill.: Microsoft Studios)

Balanse er essensielt
Er det noe som er viktig i RTS-er, er det balansering. God balansering. Det er nærmest et være eller ikke være, og kan i god grad ødelegge opplevelsen til spillerne. Halo Wars 1 var på ingen måte godt balansert ved lansering, men etter flere måneder og oppdateringer senere var spillet i noenlunde god stand. I disse betatider ved Microsoft hvor viktig dette kan være, altså å teste ting før det lanseres. Halo Wars 2 var i fjor gjennom en kortere betaperiode på Xbox One, og det ser ut til å ha tjent serien godt.

I starten av flerspillerkarrieren sliter jeg litt med å lære meg helt hvordan man skal gå frem for å bygge raskest mulig. Hvem skal man være, og hva skal man bygge er ting jeg ikke har helt klart å få svar på. Forge er en sikker kandidat, men også Isabel virker å være lovende.

Min lojalitet overfor UNSC og menneskeheten hindrer meg i å være «Banished» på fast basis, men det er klart at disse fraksjonene også har sine fordeler.

Scarab er stadig en fiende mine spillvenner og jeg sliter litt med å ta knekken på på en effektiv måte. Kjør gjerne tips i kommentarfeltet på en kjekk taktikk mot personer som «rusher» med «Banished»-ledere og som bruker Scarab.

Disse helende Falcon-flyende er nye.
Disse helende Falcon-flyende er nye. (Ill.: Microsoft Studios)

Trond Bie om PC-versjonen
Halo Wars 2 stiftet jeg først bekjentskap til i oktober da jeg besøkte Microsoft og 343 i Seattle.

Den gang var det Blitz på konsoll oss journalister fikk leke oss med, og det er hva vi har endt opp med å glede oss mest over denne gang Halo Wars 2også, men nå på PC.

Det er nesten som å få nøkkelen til himmelen å kunne legge fra seg kontrolleren og bruke mus og tastatur. 343 har gjort en særdeles god jobb med å optimalisere for gamepad på alle måter, men det er klart det er lite som slår mus og tastatur i denne type spill (men vi savner vibrasjoner).

Så mye har de fokusert på konsollutgaven at det faktisk ikke er mulig å zoome inn og ut med musehjulet, du må holde inne alt samtidig. Hvorfor? Ingen anelse. Vi får håpe det kommer en oppdatering, dette er jo første presseversjon.

I Blitz spiller man ved å trekke kort.
I Blitz spiller man ved å trekke kort. (Ill.: Microsoft Studios)

Tilbake til Blitz: Det er lite som slår følelsen av å vinne i RTS-spill, man føler seg jo så taktisk overlegen og smart. Vi har en seierratio på rundt 50/50, så vi er ikke hovne enda, men det er klart det var herlig å få prestasjonen «The hand that feeds: drep en enhet eid av en utvikler eller noen som har vunnet denne utmerkelsen». Vi håper selvsagt det er er en av utviklerne vi møtte i oktober.

Det er også endel av problemet med flerspillertesting før allmenn lansering. Det er for få spillere, mest presse og som nevnt utviklere. Flere av modusene fikk vi aldri testet da det ikke var spillere tilgjengelig.

Spillet kjører silkemykt på testmaskinen min med alt på maks. Den består av en Core i5 4690K (overklokket til 4,5Ghz) , GTX 980 ti 6GB og 16GB DDR3 RAM. Spillet ser helt ok ut, men er ingen grafikkopplevelse som blåser seg av banen, men eksplosjonene er flotte. Musikk og lyd-effekter dog, er i øverste verdensklasse og en fryd på øret.

Konklusjon
Halo Wars 2 er akkurat den oppfølgeren jeg håpet spillet skulle bli, med visse unntak. Først og fremst er det gledelig at Microsoft tør å satse på denne serien og at de stadig gjør det enkelt for konsollspillerne samtidig som det også omsider er tilgjengelig for PC.

Historiedelen er ikke den mest interessante i Halo-serien, men det gir spillerne en rask innføringen i mekanikkene og hvordan de ulike egenskapene fungerer. Spillmusikken er forresten helt fortreffelig og er tydelig inspirert av det første spillet.

Grafikken er så som så, men det er heller ikke det avgjørende i et RTS. Ytelsen er faktisk meget bra, både på konsoll og PC. Så langt har jeg opplevd én solid krasj og det var da en Scarab plaffet løs på soldatene mine i en tilpasset kamp mot AI-en. I tillegg har vi opplevd enkelte serverproblemer og feil.

Flerspilleren er svært underholdende. Bie har latt seg begeistre av den hektiske «Blitz»-modusen, mens undertegnede heller mer mot «Strongholds». Så langt virker balansen å være god, men det er egentlig altfor tidlig å si. Uansett tror jeg Microsoft og Xbox One sitter på nok en vinner.

Vi må også få med at ettersom dette er en Xbox Play Anywhere-tittel får man med den andre versjonen når man kjøper det på Xbox One og Windows 10. Blant annet innebærer dette at spillet har støtte for krysslagring. Under testingen startet lagret jeg fremdriften på Xbox One og kunne fortsette på PC-en der jeg slapp. Enn så lenge støttes ikke spilling på tvers av plattformene – mye på grunn av balansering, mus og tastatur mot spillkontroller, men det er noe Microsoft ser på mulighetene til.

Karakter: 8/10.

+ Enkle spillmekanikker.
+ God ytelse.
+ Fantastisk musikk.
+ Blitz er en hektisk vinnermodus.
+ Xbox Play Anywhere.

+/- OK balansering.

– Litt langsom historiedel.
– Skulle ønske det var mer nytt.
– Enkelte bugs.

Halo Wars 2 lanseres til Xbox One og Windows 10 21. februar.

Stikkord: halo, microsoft, Spill, Tester, xbox