Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ny teknologi sporer brukerne på tvers av nettlesere. (Ill.: ITavisen)

Snart kan nettsidene spore deg på tvers av nettlesere

Ny teknikk har en treffsikkerhet på nesten 100 prosent.

Så å si alle nettsiden du besøker sporer deg på en eller annen via en metode kalt «Fingerprinting». Med denne samles inn ulik informasjon om nettleseren og innstillingene. Blant annet om «Do Not Track» er aktivert eller ei.

Uviklet ny sporingsteknikk
Frem til nå har dette fingeravtrykket vært begrenset til hver enkelt nettleseren, så hvis man bruker en annen nettleser vil ikke informasjonen knyttes sammen.

En gruppe forskere ved Lehigh University har utviklet en ny «fingerprinting»-teknikk som gjør at nettsidene kan spore brukerne på tvers av nettlesere.

«Vår tilnærming benytter mange nye funksjoner på OS- og maskinvarenivå, slik som de fra grafikkort, CPU og installerte skriveskript. Vi henter ut denne informasjonen ved å spørre nettleseren om å utføre oppgaver som er avhengige av tilsvarende operativsystem- og maskinvarefunksjoner», står det i forskningspapiret med tittelen «(Cross-)Browser Fingerprinting via OS and Hardware Level Features».

Snart kan du spores selv om du bytter nettleser.
Snart kan du spores selv om du bytter nettleser.

Klarte å identifisere 99,24 prosent av brukerne
Nettleserfingeravtrykket som opprettes med forskernes teknikk tar i bruk 36 ulike nettleserfunksjoner. Disse blir begrenset til én spesifikk nettleser på PC-en.

Etter å ha analysert denne teknikken på et gitt datasett, kunne forskergruppen detektere 99,24 prosent av brukerne.

«Fingerprinting» er ikke nødvendigvis en dårlig ting, og kan i enkelte tilfeller være til fordel for brukerne. For eksempel om banken din merker at de ikke logger inn via den PC-en du pleier å bruke. Dog advarer forskergruppens leder, Yinzhi Cao, mot negative følger:

«Sett fra et negativt perspektiv, kan personer bruker vår kryss-nettleser-sporing til å krenke brukeres personvern ved å tilby tilpassede annonser. Vårt arbeid gjør scenariet enda verre fordi når brukere bytter nettleser, kan annonseselskapene fortsatt gjenkjenne brukeren. For å slå ned på krenkingen av personvern, tror vi at man er nødt til å kjenne sin fiende godt», forteller han til Ars Technica.

 

Kilde:
Ars Technica

Stikkord: nettleser, personvern