Hopp til navigasjon Hopp til innhold
I fremtiden kan VR-spillingen bli en mye mer behagelig opplevelse. (Ill.: Oculus)

Slik vil forskere løse et stort VR-problem

Kan markere slutten for svimmel spilling.

Et av de største problemene med virtuell virkelighet, er at mange personer blir kvalm og svimmel av opplevelsen. Dette fikk undertegnede erfare da han i fjor testet PlayStation VR.

Svimmelhet i den virtuelle verden
Dette er noe VR-produsentene forsøker å gjøre bedre. Forskere ved Stanford-universitetet kan ha funnet en måte som gjør VR-opplevelsen bedre for dem som sliter med svimmelhet.

Forskerne bruker noe de kaller for «adaptive focus display technology» som endrer fokusplanet i VR-skjermer gjennom endringer i maskinvare og programvare. Slik skal VR-brillene tilpasse bildene etter alderen eller andre brukerforhold.

«Hver person er avhengig av forskjellig optisk modus for å få den beste VR-opplevelsen», forklarer forskeren Gordon Wetzstein.

Adaptive linser
De testet to metoder for dette: den ene involverer innstillbare, væskebaserte linser og den andre med mekaniske linser der skjermen ble flyttet frem og tilbake. Per nå fungerer dette kun for med personer som er nærsynt eller langsynt, ikke dem med skjeve hornhinner.

Prototypene ble testet på 173 personer i alderen 21–64 år. Resultatet var at brukerne opplevde en økt seeropplevelse.

Stanford-forskerne nevner VR-designet som gjør at øyet ikke kan fokusere naturlig som en av årsakene til at flere opplever svimmelhet med virtuell virkelighet.

 

Kilder:
Stanford News Service,
Neowin

Stikkord: VirtuellVirkelighet, vr