Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Vizio samlet inn brukerdata uten kundenes samtykke. (Ill.: Vizio)

Produsent sporet seernes TV-vaner uten deres samtykke

Informasjonen ble videresolgt til annonsører.

TV-produsenten Vizio har inngått et forlik med Federal Trade Commission (FTC) på 2,2 millioner kroner, rundt 18 millioner kroner.

Samlet inn og videresolgte
Årsaken er at Vizio beskyldes for å ha installert programvare på 11 millioner TV-er som sporer seerloggen uten at brukerne vet om det. Den føderale domstolen beordrer selskapet nå til å avsløre hva de samlet inn, hvordan de gjør det og å motta samtykke fra kundene før de gjør det.

Ifølge klagen samarbeidet Vizio med et annet selskap om å bygge smart-TV-er som kunne spore informasjonen som var på skjermen sekund for sekund. Dette inkluderer detaljer fra kabelboksen, Internett, DVD-spillere og ulike strømmeenheter.

FTC mener at denne informasjonen, som inkluderer IP-adresser, ble videresolgt til annonsører som videre kunne bruke denne til å samle inn personlig data som kjønn, alder, inntekt, sivil status, størrelse på husholdning og utdannelse.

Vizio er nødt til å slette all data de samlet inn før 1. mars 2016.

Gjør endringer
Til Engadget forteller selskapet at programvaren aldri paret innsamlet data med «informasjon som det er mulig å identifisere personlig». Dette inkluderer navn og kontaktdetaljer.

I tillegg forklarer selskapet at de har oppdatert programvaren som nå inkluderer varsler om datainnsamling, hvordan man deaktiverer det og hvordan informasjon blir brukt.

«I dag har FTC gjort det klart at alle produsenter av smart-TV-er bør få samtykke av brukerne før de samler inn og deler seerinformasjon og Vizio leder nå an», heter det i en uttalelse fra Jerry Huang i Vizio.

Er det greit at TV-produsentene samler inn informasjon om hva du ser på TV?

 

Kilde:
Engadget

Stikkord: personvern, vizio