Hopp til navigasjon Hopp til innhold
En gruppe personer beskylder Apple for å ha ødelagt FaceTime med vilje. (Ill.: Apple)

Hevder Apple ødela FaceTime med vilje for å få brukerne til å oppgradere

Nå rettes det gruppesøksmål mot selskapet.

I kjølvannet av den årelange patentkampen mellom Apple og VirnetX – som førstnevnte tapte – har det dukket opp litt mer informasjon av teknologien bak FaceTime – Skype-konkurrenten Apple lanserte i 2010.

Utviklet egen FaceTime-teknologi
Opprinnelig brukte Apple to forskjellige tilkoblingsmetoder i FaceTime: en direkte mellom to iPhoner og en annen som brukte servere fra selskapet Akamai. Det var førstnevnte som var gjenstand i VirnetX-søksmålet fra 2012 og Apple byttet sakte, men sikkert til Akamais servere for å håndtere kommunikasjonen.

For dette betalte Apple flere hundre millioner kroner, noe sjefene ikke var særlig begeistret over. Løsningen var at selskapet selv utviklet en ny teknologi slik at de ikke lenger var avhengige av Akamai. Den debuterte i iOS 7.

Mener Apple ødela FaceTime med viten og vilje
Og det er her det nye gruppesøksmålet kommer inn. Ifølge saksøkerne ødela Apple FaceTime i iOS 6 med vilje for å få brukerne til å oppgradere til iOS 7. De hevder at Apple ønsket å spare penger på iOS 6-brukerne som ikke oppgraderte til en nyere versjon ved at de ikke fikk bruke FaceTime

Ifølge gruppen lagde Apple en falsk programvarefeil som førte til at det digitale sertifikatet utløp 16. april 2014.

Blant annet stod det i et støttedokument fra Apple at brukere som opplever FaceTime-problemer, kan oppgradere til den nyeste programvareversjonen for å løse problemet. Dokumentet var opprinnelig datert med datoen 16. april 2014, men datoen ble senere fjernet.

I søksmålet står det også at å tvinge iPhone 4- og 4s-brukerne til å oppgradere til iOS 7, var skadelig for brukerne ettersom programvaren krasjet mer enn vanlig og opplevdes langsommere.

 

Kilder:
AppleInsider,
MacRumors

Stikkord: Apple, facetime, søksmål