Waymos selvkjørende biler blir smartere for hver gang føreren må gripe inn, noe som skjer stadig sjeldnere.
Waymos selvkjørende biler blir smartere for hver gang føreren må gripe inn, noe som skjer stadig sjeldnere.

Annonse


Googles selvkjørende biler blir flinkere hver gang føreren griper inn

Google/Alphabets selvkjørende biler, som nå heter Waymo, blir stadig bedre på å kjøre i trafikk – og det er sjeldnere at føreren må gripe inn i kjøringen.

– For hver gang føreren må gripe inn, kan vi lage hundrevis – og noen ganger tusenvis – av relaterte scenarioer i simulering, der vi varierer parametre som posisjonen og hastigheten til andre brukere av veien i området, sier Waymos selvkjøringstekniker Dimitri Dolgov, i følge Engadget.

Smartere med mer kjøring
Dette gjør at bilene til Waymo blir smartere og smartere jo mer de kjører, og at de lærer masse hver gang føreren må gripe inn og ta rattet.

Hver gang dette skjer, kalles det en “disengagement,” og dette loggføres og rapporteres inn til veimyndighetene i California.

Annonse


I følge Waymos egen rapport, kjører bilene deres nå mer og har færre inngrep fra sjåførene.

Kjører mer med færre inngrep
I 2015 var 0,8 inngrep fra sjåføren per tusen miles (1,600 km), og bare 0,2 inngrep per tusen miles i 2016.

I 2015 kjørte bilene til Waymo 687 931 kilometer og hadde 341 inngrep fra sjåføren, mens de i 2016 kjørte 1 017 388 kilometer og inngrepene falt til 124.

Til sammenlikning testet Tesla bilene sine i California i oktober og november 2016 og kjørte 880 kilometer på offentlige veier og hadde 182 inngrep fra sjåføren.

– Ved alle mål er vi glade for fremgangen vår, men opptatt av å jobbe enda hardere. Med hundre trafikkdødsfall i dette landet (USA) hver eneste dag, er vi motivert til å jobbe med myndigheter og politikere for å rulle ut teknologien vår både raskt og trygt, sier Dolgov i en bloggpost i forbindelse med rapporten.

Kilde
Engadget
Dimitri Dolgov

Annonse