Game Mode kommer endelig til Windows 10 Insiders i morgen (Fast Ring versjon 15019), men hva gjør egentlig moduset?
Oppdatert 26. januar klokken 8.00:
Larry Hryb, best kjent som Major Nelson, skriver på Twitter at oppdateringen ikke kommer i dag, men senere denne uken. Trolig fredag.
Update: Spoke to @donasarkar & found out the Win 10 Creators Update will be rolling out to #WindowsInsiders later this week. Not tomorrow
— Larry Hryb (@majornelson) January 25, 2017
Annonse
Kun aktivert som standard på Microsofts egne spill
Jo, det sørger for å prioritere spillet som kjører, og ikke alle bakgrunns-prosessene du har gående. Det er likevel ikke slik at moduset er aktivert som standard (bortsett fra Microsoft-spill som Forza Horizon 3 og Halo Wars 2), du må selv aktivere det fra Windows+G for å hente opp Xbox Game Bar og aktivere der.
En årsak til at funksjonen ikke er på som standard for alle titler er at man kanskje ønsker at maskinen skal jobbe med andre ting når man spiller mindre ressurskrevende spill.
Også Beam-strømming kommer i den nye testversjonen.
Utviklere behøver dog ikke gjøre noe da endringene skjer i Windows-kjernen.
Allokerer CPU-trådene til spillet
Den største forskjellen man vil merke er at på systemer som allerede oppdager plutselige hopp i grafikken, altså hopp i bildeoppdateringsfrekvensen.
Game Mode sørger for å allokere CPU-trådene til spillet, så CPU-en ikke jobber med spillet og bakgrunnoppgavene samtidig.
Kritikerne vil bli irritert på dette
Game Mode vil fungere best på Microsofts egen distroplattform, altså spill fra Windows Store, og de kjører UWP. UWP-plattformen vil se de største forbedringene.
Dette fordi UWP-miljøet visstnok er mer standardisert enn Win32 (Steam, Origin osv.) – mao. vil Microsoft kunne optimalisere dem bedre.
Kritikere vil selvsagt hevde at Microsoft gjør dette for å heve egen plattform, og ikke konkurrentenes. Uansett er det noe de trenger, da UWP-spill i første versjon ofte krasjer og yter dårlig,
Kilder:
Windows Central
Major Nelson
Annonse