Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Mye positiv omtale på twitter betyr ofte også at filmen er godt besøkt på kino. Filmer med lite omtale gjør det dårligere. (Ill.: Emerson College)

Filmer som gjør det bra på Twitter, gjør det også godt på kino

Positive tweets leder til positive tall.

En ny studie fra School of Communication på Emerson College har funnet at Twitter-omtale kan påvirke en films inntjening.

«Word of mouth»-effekten
Helt konkret er det nå bevist at det finnes en sterk sammenheng mellom meningsytringer på Twitter og filmers inntjening.

Med andre ord er det folk sier på Twitter omtrent det de sier i andre sammenhenger, og dette bidrar til den sagnomsuste «word of mouth»-effekten som filmer sikter etter.

Hvis en film har god «word of mouth»-effekt, betyr det alt folk snakker positivt om filmen til venner og bekjente, og at dette igjen gjør at flere går og ser filmen.

Hvis folk ikke liker filmen, snakker de ikke pent om den, og det fører til at færre mennesker går til kinoen.

Bra på twitter=Bra publikumstall
Studien som nå er lansert sammnelignet tweets under hashtagene som filmstudioene hadde lansert for en rekke forskjellige filmer, og sammenlignet så stemningen i disse hashtagene mot filmens omsetning.

Ikke overraskene fant de lite eller ingen omtale under hashtagene til filmer som gjorde det dårlig, og mange positive tweets under hashtagene til filmer som gjorde det godt.

Og dermed er det bevist: filmer med positiv omtale på Twitter gjør det også bra i billettluken.

Kilde
Geek.com
Emerson College

Stikkord: film, kino, twitter