Den mest interessante nyheten fra HMD Global/Nokias pressekonferanse er kanskje at Nokia 6 kommer ut globalt - hvis man ser bort i fra 3310.
Den mest interessante nyheten fra HMD Global/Nokias pressekonferanse er kanskje at Nokia 6 kommer ut globalt - hvis man ser bort i fra 3310.

Annonse


Nokia 6 er offisielt lansert – selges bare i Kina

HMD Global, som kjøpte rettighetene til Nokia-merkevaren i 2016, er klare med sin første telefon: Nokia 6.

Unibody-design
Telefonen er skåret ut av en blokk aluminium, som tar 55 miutter per telefon, og går gjennom to separate anodiseringprsesser som visstnok tar 10 timer å gjennomføre, før telefonen blir børstet ikke mindre enn fem ganger.

Prosessen er som om den var tatt ut av Apples produksjonsprosess, og resultatet er en “unibody”-design som HMD skryter mye av i pressemeldingen sin.

Ellers har telefonen følgende spesifikasjoner:

Annonse


– Qualcomm Snapdragon 430 med X6 LTE modem
– 5.5-tommers skjerm med Full HD (1920x1080px) og 2.5D Corning Glass
– “Display polarizer”-lag for å forbedre skjermklarhet i direkte sollys
– 4GB RAM
– 64GB lagring
– 16MP bakkamera med “phase detection”-autofokus, LED-blits og f/2.0 blenderåpning
– 8MP frontkamera med f/2.0 blenderåpning
– To forsterkere med 6dB høyere volum enn “vanlige” forsterkere
– Dolby Atmos-støtte
– Android 7.0 Nougat
– 3,000mAh batteri.

Bare tilgjengelig i Kina
Telefonen er bare tiljengelig i Kina, og vil koste 1,699 CNY – eller rundt 2000 norske kroner.

– Beslutningen til HMD om å lansere sin første smarttelefon i Kina er en refleksjon av ønsket om å møte de ekte behovene til forbrukere i forskjellige markeder rundt om i verden. Med over 552 millioner smarttelefonbrukere i Kina i 2016, et tall som forventes å vokse til 593 millioner i 2017, er det strategisk viktig å være her, sier HMD i en pressemelding.

Det kommer mer
Det kommer imidlertid flere Nokia-telefoner fra HMD i fremtiden:

– Vi har satt oss på et oppdrag om å levere den best mulig smartteleonopplevelsen, med en vakker design å ta på, til alle, på alle prisnivåer, sier Juho Sarvikas, Chief Product Officer i HMD Global.

– Ved å bygge på Nokia-telefonenes kjennetegn med ledende design og materialer, et manisk fokus på den siste teknologien og å løse ekte problemer, mener vi å ha et unikt tilbud til forbrukerne. Nokia 6 er det første skrittet på denne reisen, med mer mer på vei i 2017.

HMD har planer om å lansere så mange som syv forskjellige telefoner i løpet av 2017, og forventer å bruke rundt 500 millioner dollar i løpet av de neste tre årene på å markedsføre dem.

Her kan du se skrytevideoen om Nokia 6:

Kilder:
HMD pressemelding
Neowin
ZDNet

Annonse