Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Honda Riding Assist holder motorsykkelen oppreist på egen hånd. (Ill.: Honda)

Denne motorsykkelen er selvbalanserende

(CES 2017) Utviklet ved hjelp av Hondas robotteknologi.

Honda har utviklet en nye Riding Assist-teknologi for motorsykler som gjør at de kan stå oppreist på egen hånd.

Kjøreassistent
Riding Assist er basert på teknologi som selskapet bruker i sine ASIMO-roboter og deres selvbalanserende scooter. I stedet for å brukte tradisjonelle gyroskop for å holde motorsykkelen oppreise – de kan nemlig bli for tunge – senkes vinkelen på gaffelen foran automatisk for å hjelpe til med stabiliseringen når den beveger seg i sakte tempo i hastigheter rundt 4–5 km/t.

Samtidig blir det gjort automatiske justeringer til venstre og høyre styring på forhjulet for å sørge for at motorsykkelen holder seg balansert.

Per nå er det ingen informasjon om når Honda Riding Assist blir å finne i noen motorsykler, ei heller om det i det hele tatt vil forlate konseptstadiet. Til TechCrunch forteller Honda at teknologien kan forhindre småskader forårsaket av motorsykler når man minst venter det.

Trykk her for å lese mer om nyhetene fra CES 2017.

 

Kilder:
Honda,
TechCrunch

Stikkord: ces2017, honda, motorsykkel