Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Ford har gjort en god jobb med å skjule sensorene. (Ill.: Ford)

Denne førerløse bilen ser ut som en helt vanlig bil

Ford avduker andre generasjon av sin førerløse Fusion Hybrid.

Når man tenker på autonome kjøretøy, ser man ofte for seg biler med store kamera- og sensorinnretninger på taket.

Diskré plassering av sensorer
Ford har med sin andre generasjon av førerløse Fusion Hybrid-biler lykkes med å implementere sensorene på en mer diskré måte. Det ser nesten ut som en helt vanlig bil.

Les også: Slik så de forrige Fusion Hybrid-bilene ut.

I et innlegg på Medium forklarer Chris Bewer, sjefingeniør for Fords autonome program for kjøretøy, litt av endringene som er gjort med de nye modellene. Både maskinvare og programvare er oppdatert, og nå kan det nye systemet se distansen tilsvarende to amerikanske fotballbaner i hver retning. Samtidig genererer det flere terabyte med data i timen – denne informasjonen prosesseres deretter i bilens «hjerne» som sitter i bagasjerommet.

Les også: Uber har også brukt Ford Fusion i sine førerløse biler.

Øker til 90 biler
Den amerikanske bilprodusenten har brukt LIDAR-sensorer fra selskapet Velodyne for å gjøre bilen så strømlinjeformet som den nå er blitt.

I høst annonserte Ford at de ønsker å masseprodusere førerløse biler innen fem år. Med denne ukes oppdatering øker de den autonome flåten til 90 biler.

De førerløse bilene testes i delstatene Arizona, California og Michigan. Ford planlegger å utvide testingen til Europa i 2017, og de starter med Storbritannia og Tyskland.

 

Kilder:
The Verge,
Medium

Stikkord: bil, ford, samferdsel