Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Piratsperren til Doom ble knekt fire måneder etter lansering. (Ill.: Bethesda)

– Vi gir ikke refusjon til knekte spill

Spill: Selskap bak beryktet piratsperre hevder det er andre årsaker til at Doom-sperren ble fjernet.

Doom er et av årets største spillanseringer og av den grunn et ymtet mål for nettpirater.

– Tjent sitt formål
På tross av den store etterspørsel blant den nevnte gruppen, ble ikke spillet tilgjengelig på fildelingssider før fire måneder etter lansering. Årsak: Utviklerne brukte piratsperren Denuvo.

For knapt to uker siden skrev vi at id Software og Bethesda hadde fjernet Denuvo i Doom, og det spekulert at en klausul mellom utvikler og Denuvo gav rett på refusjon hvis spillet ble knekt. Ifølge sistnevnte stemmer ikke dette.

– Den enkle grunnen til at Denuvo Anti Tamper ble fjernet fra Doom, var fordi det hadde utrettet sitt formål med å holde spillet sikret mot piratkopiering i det første salgsvinduet, forteller medgrunnleggeren av Denuvo, Robert Hernandez, til Kotaku, og legger til:

– Beskyttelsen til Doom holdt i nesten fire måneder, noe som er en imponerende bragd for en så stor tittel.

Ingen avtaler om refusjon
Hernandez var også tydelig på at det ikke eksisterer en klausul som gir utviklerne rett på refusjon hvis spillet knekkes innen en viss tid.

– Vi kan ikke kommentere våre avtaler med spesifikke kunder, men vi har ingen avtaler som tilbyr refusjon hvis spillet knekkes innen enn viss tidsperiode, sier han til Kotaku.

Les også: – Det kan bli slutt på piratkopierte spill.

 

Kilder:
Kotaku,
TorrentFreak

Stikkord: doom, fildeling, Spill