YouTube skryter av royaltyutbetalingene, musikkbransjen er ikke imponert.
YouTube skryter av royaltyutbetalingene, musikkbransjen er ikke imponert.

Annonse


YouTube sier de har utbetalt én milliard dollar til musikkindustrien i år

I et blogginnlegg fremlegger YouTubes Robert Kyncl flere av strømmesidens bidrag til musikkindustrien.

1 dollar per bruker per år
Blant annet peker han på at YouTube har utbetalt én milliard dollar, rundt 8,3 milliarder kroner, i annonseroyalties til musikkbransjen de siste tolv månedene.

«Selv om musikkabonnementer øker mer enn noen annen abonnementsløsning, er annonser også en viktig bidragsyter til omsetning. Faktisk har YouTube utbetalt over 1 milliard fra annonsering til musikkindustrien de siste tolv månedene, og demonstrerer at flere opplevelser og modeller er suksessfulle», skriver Kyncl.

Tross milliardutbetalingen lar ikke musikkindustrien seg rive med riktig ennå.

Annonse


«Google har utstedt flere uforklarte tall på det de hevder at YouTube betaler musikkindustrien», sier en talsperson fra organisasjonen IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) til BBC, og legger til:

«Annonseringen gir liten grunn til å feire. Med 800 millioner brukere på verdensbasis, genererer YouTube kun litt over 1 dollar per bruker i løpet av et helt år.»

Kommentar: ITavisen kan ikke stå inne for IFPIs pirat-utsagn.

– Tallene blekner
Ifølge IFPI-talspersonen genererer de mye mer inntekter fra abonnementsløsningene fra musikkstrømmetjenestene.

«Det blekner sammenlignet med omsetningen som genereres fra andre tjenester som Apple, Deezer og Spotify. For eksempel i 2015 betalte Spotify plateselskapene alene mer enn 2 milliarder dollar. Estimert til 18 dollar per bruker.»

Kyncl innrømmer i blogginnlegget at den nåværende modellen ikke er perfekt, men at de er begeistret over å se fremdriften.

«I en tid det aldri har vært mer konkurranse om oppmerksomheten, kan ikke fansen få nok god musikk. Det er tydelig at denne kreative industrien har to sterke motorer for vekst – abonnementer og annonsering – og vi er beæret over å være en del av det», avslutter han blogginnlegget.

 

Kilde:
BBC,
YouTube Blog

Annonse