Apple Watch er riktignok den mestselgende smartklokka, men det er treningsarmbåndene som ruler segmentet.
Billigere og holdet det gående lenger
Årsaken er nok to-begrunnet: De er langt billigere, og varer i flere dager før man trenger å lade dem, til forskjell fra en smartklokke som må lades hver kveld.
Armbåndene står for 85 prosent av markedet, og økte godt i tredje kvartal. Fitbit leder med 23 prosent, og har økt fra 21,4 prosent for ett år siden, takket være Charge 2. Selskapet sendte avgårde 5,3 millioner enheter i kvartalet.
På andreplass er Xiaomi (16,5 prosent), etterfulgt av Garmin (5,7 prosent), Apple (4,9 prosent) og deretter Samsung (4,5 prosent – «andre»-kategorien står for 45,3 prosent av klokke- og smartarmbånd-markedet.
Annonse
Apple faller mye
Ifølge IDC sendte Apple avgårde 1,1 millioner smartklokker i tredje kvartal, noe som er mye mindre enn for ett år siden i samme periode da de visstnok klart 3,9 millioner enheter, og derfor hadde 17,5 prosent markedsandel.
Kanskje det var en dårlig ide å ikke oppgradere designet på Series 2?
Kilde:
IDC
Annonse