Norges taxiforbund anmelder i dag 105 Uber-sjåfører i Norge.
Norges taxiforbund anmelder i dag 105 Uber-sjåfører i Norge.

Annonse


105 norske Uber-sjåfører anmeldes

Norges taxiforbund anmelder i dag 105 norske sjåfører som kjører for den omstridte Uber-tjenesten.

Omfattende arbeid
Til Nettavisen forteller leder Øystein Trevland at de har jobbet målrettet for å avsløre og identifisere norske personer som kjører for Uber.

Dette har de gjort ved at en gruppe passasjerer har brukt Uber over en viss periode og har dokumentert hendelsene. Resultatet er denne anmeldelsen som omfatter 105 personer.

– Vi håper vår anmeldelse kan være til hjelp for politiet, fordi Uber må stoppes. Dette handler både om trygghet for passasjerer og like konkurransevilkår, sier Trevland i en pressemelding.

Annonse


Kommentar: Det lukter råttent i den norske taxinæringen.

Bidrar til fellesskapet 
Norges taxiforbund skriver i pressemeldingen at næringen skaper verdier for 8,8 milliarder og bidrar med tre milliarder kroner i skatt. Trevland sier til Nettavisen at de ikke har på en eneste tur opplevd å få en kvittering der merverdiavgift er innkrevd:

– Mye tyder på at kun de aller færreste av Ubers sjåfører betaler lovpålagte skatter og avgifter av inntektene de tar inn på kjøringen. Videre har både sjåførene og Uber betydelig mindre utgifter enn den lovlige drosjenæringen, da det må antas at de har billigere bilforsikring, ingen yrkesskadeforsikring, ingen arbeidsgiveravgift, ingen lovpålagte kurs og så videre, sier han til Nettavisen.

Mener at Uber opererer innenfor norske lover
Uber i Norge mener at tjenesten er helt lovlig i Norge og norgessjef Carl Edvard Endresen stiller spørsmål ved metodene som taxiforbundet har benyttet seg.

– Det er vanskelig å kommentere direkte på dette uten å ha mer detaljer om hva Taxiforbundet mener å ha avdekket her. Vi stiller spørsmål ved metoden som er brukt for å grave opp personlig informasjon og regelrett jakte på partnersjåfører kun fordi de har benyttet uberPOP tjenesten til å tilby andre en trygg, rimelig og enkel måte å komme seg rundt i Oslo på, sier Endresen til Nettavisen, og legger til:

– Vi mener som før, at uberPOP opererer innenfor den norske lovgivningen per i dag, og at det må skilles mellom transportdeling og tradisjonelle taxitjenester. Det er slik vi forstår det ingen endelige rettsavgjørelser som endrer det perspektivet.

Anmeldelsen fra Norges taxiforbund kan du lese her.

 

Kilder:
Nettavisen,
Norges taxiforbund

Annonse