Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Kolonial.no har lansert en selvkjørende matbil i Bærum. (Ill.: Kolonial.no)

Her triller den selvkjørende matbilen i Bærum

Bilen låses opp med mobil, men det betyr lite for deg før myndighetene gjør jobben sin.

Kolonial.no er kjent for endel nordmenn som ikke gidder, orker eller har tid til å besøke matbutikken – nå tester de en helt ny måte å levere mat på, og det uten sjåfør.

Låser opp bilen med mobilen
De første testene ble utført på Fornebulandet i Bærum tidligere i dag morges:

«Helt uten ratt og sjåfør rullet «butikken» langs veien. Inni den var det matvarer som ble levert ut til en Kolonial.no kunde i nærområdet», heter det i pressemeldingen.

«Ved hjelp av en mobilapp bestiller kunden hjemlevering av maten som er bestilt på kolonial.no. Via mobiltelefonen låser kunden seg inn i den selvkjørende butikken og henter matvaren.»

Solvik-Olsen på plass
«
Det har vært veldig spennende å se at teknologien kan benyttes utover det å kun transportere personer, men også varer. Mange bruker fortsatt bil når de skal foreta innkjøp og mye av handelen skjer på den tiden av døgnet da det ellers også er mye trafikk.

Ved å ta i bruk selvkjørende butikker med lokale hentepunkter, vil behovet for personbil bli redusert, noe som igjen er positivt på miljøet og trafikkbildet i sin helhet», sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Transportlovene må oppgraderes
Men det kreves lovverk for å regulere denne type transport, spesielt i et land som Norge der politiet slår ned på alternativer til Taxi-persontransport som Uber og Lyft:

«Får vi regler som tillater oss å kjøre tester med denne teknologien kan det være det som skal til for at norske miljøer tar en ledende posisjon på selvkjørende kjøretøy. Endringene vil få en voldsom betydning for transport verden over. Dette kan være den nye oljen», sier en entusiastisk Karl Munthe Kaas, sjef og grunnlegger av Kolonial.no

Avansert el-butikk
«
Det selvkjørende hentepunktet som ble brukt under demonstrasjonen i dag er en ombygd variant av den elektriske bussen EZ10.  Den går i dag som turistbuss i Singapores havneområder og som vanlig kollektivtransport i den finske hovedstaden Helsinki.

Den fire meter lange «butikken» benytter en avansert form for GPS (DGPS)-kameraer og det lysbaserte «radarsystemet» Lidar.

Det betyr at den først «pugger» veien den skal kjøre. Senere stopper og starter bussen avhengige av hva slags kommandoer den får og hvilke hindringer som eventuelt oppstår i den planlagte kjørebanen.»

Vanlig fart ligger på i overkant av 20 km/t, opplyses det om.

Positiv samferdselsminister
Aporpos lovgivning, hevder samferdselsminister Kjetil Solvik Olsen at han skal gjøre det som skal til for at myndighetene ikke setter en stopper for utviklingen:

«Vi jobber i disse dager med regler og lover som vil åpne for at selvkjørende kjøretøy kan testes ut på offentlig vei. Norge er langt fremme i digitalisering og bruk av ny teknologi, og vi skal ligge langt fremme i løypa på dette feltet også. En selvkjørende minibuss er nå på Norgesturné, og jeg er glad for at vi har bidratt slik at denne nye teknologien kan bli vist frem», sier samferdselsministeren.

 

Kilde:
Kolonial.no pressemelding

Stikkord: bil, norsk