Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Studio er en bemerkelsesverdig Windows 10-maskin. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

SNIKTITT: Vi har aldri vært i nærheten av en maskin som Surface Studio før

San Francisco (ITavisen:) Hvordan skal vi klare å forsvare et kjøp som dette?

San Francisco (ITavisen:) Vi tok turen innom Microsoft Store i San Francisco for å ta en nærmere titt på Microsofts mest spennende produkt på årevis.

Oppdatert, 28. oktober, 03:42:

Microsoft Store-ansatte forklarte oss at Surface Studio er i hendene til de første kundene 31. mars neste år, men det på Microsofts nettside står 15. desember. Vi stoler på sistnevnte.

Det koster å flotte seg
Surface Studio er en dyr maskin. Produktet kommer ikke i hendene til kundene før 31. mars, og Norge er neppe med i planene (ei heller Surface-tastaturene og musa).

Den er myntet på grafikere, kunstnere og tegnere – likevel klarer vi ikke å være annet enn begeistret.

Dette er jo egentlig ikke en maskin for oss. Vi skriver og surfer nettet, vi tegner aldri. Det er en grunn til det: undertegnede klarer knapt å forme strekmenn.

Du kan se på Surface Studio som en rålekker alt-i-ett-maskin med en berøringsskjerm du trolig ikke hadde brukt nok til å rettferdiggjøre startprisen på 2999 dollar. Det koster tross alt å utstyre en 4,5K-skjerm med flerberøring.

Men for svarte, dette er moro og inspirerende!
Men glem nå det. Glem å være smart med penger en liten stund og lek med tanken om å ha denne hjemme.

Det var hva vi gjorde når vi prøvde maskinen med Surface Dial, den nye Surface-musa og tilhørende tastatur (det flate, ikke «Ergonomic»).

La oss ta for oss designet først, nå som vi har sett den «up-close».

Designspråket signaliserer godt at dette er et et Surface-produkt. Spesielt baksiden er lett gjenkjennelig fra de av dere som har testet eller eier en Surface Pro.

Når man bruker maskinen stående, som var vår eneste mulighet under demo-en, ser man bare skjermen. Selve maskinen, den lille boksen under den 28 tommer store skjermen, legger man ikke merke til – det er jo heller ikke poenget og ble grundig forklart av Microsoft under gårsdagens pressemøte.

Som Microsoft poengterte under pressekonferansen i er poenget med Surface Studio at de kreative skal kunne fortape seg i alle de 4500 x 3000 pikslene skjermen leverer. Man skal ikke kunne se dotter i det hele tatt, det er heller ikke lett, men gjennskinn er det endel av, i hvert fall i butikken til Microsoft.

Artikkelen fortsetter under galleriet.

Greia med «Dial»
Surface Dial er en snedig liten ting. På undersiden har den gummibelegg som gjør at den godt nok, om ikke perfekt, klebrer seg lett til skjermen.

Hev skjermen litt for mye slik at den ser ut som en vanlig stasjonær skjerm, og du må passe på så «Dial» ikke sklir av.

Når det er sagt faller den ikke av når skjermen er justert inn i x-antall grader som er fornuftig når man bruker den, igjen, hovedsakelig for kreativt arbeid.

Ved å trykke den fast ned på skjermen får man opp en meny der man kan velge om den skal bla i en side, styre volum eller angre en operasjon. Deretter plasserer man den hvor man vil på skjermen, og kan bla i ting som ITavisens kommentarfelt som jo er kjent for å bli ganske langt.

Det er spennende dette med analoge brytere som manipulerer berøringsskjermer, noe berøringsbord har gjort tidligere. Det er en grunn til det: fordi skjermen er så stor blir armbevegelsene i største laget for å bla og surfe nettsider.

Det er svært enkelt å løfte skjermen opp og ned, selv med en hånd. Hele panelet hjelper seg selv å heve seg:

Men hva skjer etter Studio…?
Når vi i mange år trodde at gigantiske Surface Hub aldri skulle krympes ned til en slags hvermannsenmaskin (minus prisen), tok vi feil. Microsoft har i det stille hatt dette i tankene i flere år. Nå har de endelig tatt steget fordi Satya Nadella har turt å satse på Surface-teamet.

Og vi lurer på om ikke dette er et «showcase-produkt» for å få folk til å lytte etter Surface-merkevaren. Når folk lytter nok til hva Surface-gjengen driver med, så blir det kanskje mindre formfaktorer etterhvert – kanskje til og med en… Surface Phone?

PS: Vi hadde tenkt å ta en titt på nye MacBook Pro også, men i Apples flaggskip-butikk i sentrum fikk vi beskjed om at maskinene ikke er i butikk før de sendes kundene om 2 til 3 uker. Apple, da.

Likevel var Apple-butikken stappfull, mens kjøpesenter-butikken til Microsoft nesten var tom, og det med to Surface Studio til test.

Stikkord: microsoft, sniktitt, surface