Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Halo Wars 2 lanseres 21. februar til Xbox One og Windows 10. (Ill.: Microsoft)

Microsoft nekter å la denne spillsjangeren dø – se oss spille Halo Wars 2

Silicon Valley (ITavisen): Det er på tide å bringe RTS-sjangeren tilbake.

Redmond i Washington (ITavisen:) Vi ble invitert til 343 Industries’ kontorer i Redmond i Washington, for å la internasjonal presse få en første titt på Halo Wars 2s Blitz-spillmodus.

Mye nytt
Halo Wars 2, oppfølgeren til RTS-spillet (sanntidsstrategi) Xbox lansert i 2009, nærmer seg endelig lansering etter rundt tre års utvikling.

Vi testet så vidt eneren for mange år siden, men ikke mye, så vi hadde knapt kjennskap til akkurat denne serien. Det gjør heller ikke så mye, for det nye spillmoduset Blitz snur det meste på hodet – dessuten håpet vi alltid på at det skulle komme til Windows 10.

Spillet lanseres 21. februar 2017, ikke så veldig lenge til, men utviklerne gjorde det klart at det er en god del ting som gjenstår; spillet er rett og slett ikke «feature complete» enda, men spillmodusene, design og hvordan spillet spilles i grove trekk, det er ferdig selv om forløpende forbedringer selvsagt er på sin plass også etter lansering.

Se oss spille
Vi anbefaler at du leser hele teksten før du ser oss spille.

Blitz mot AI:

2 mot 2 PVP (vi vinner!):

2 mot 2 PVP (vi tapte):

Samme orkester som spilte inn musikken til Star Wars: Force Awakens
Microsoft har såpass stor tro på prosjektet at de har brukt mye tid på ting som lyddesign for å gjøre slagmarken så dyp og spennende som mulig.

– Det er viktig for spilleren å bruke lyden for å få oversikt over slagmarken og høre hvor fienden kommer fra, forklarte lyddesigneren oss. Musikken er komponert av Gordy Haab fra Finishing Move.

Dere som følger oss på Instagram har kanskje sett en del bilder fra lydarbeidet allerede – blant annet at de tok opp lyder fra ekte flammekastere og tanks!

Bilde fra kampanjen.
Bilde fra kampanjen. (Ill.: Microsoft)

Litt om settingen
I Halo Wars 2 kjemper man mot en ny type Brutes, kalt The Banished, med en ny fiende-tøffing som sjefstøffing: Atriox.

Brutes ble, for de som kjenner Halo-loren, brukt av Crusaders som blink og første infanteri på slagmarken som kjøttdeig, men Atriox fikk nok og har tatt kontroll over store deler av Crusaders’ våpen og teknologi, samt en god del mannskap, og skrudd sammen rustninger og våpen på en fryktinngytende måte som passer seg for Brutes.

343 poengterte at Atriox skal ha dybde, og at man skal kunne forstå, om ikke ha dyp nestekjærlighet, men i hvert fall skjønne på en måte hvorfor han gjør det han gjør. Vi håper de lykkes med å gjøre Atriox følelsesmessig fler-dimensjonal.

Halo Wars 2-universet er koblet mot Halo 5 historiemessig, men kun i detaljene, spillet er lagt opp for at alle de som ikke er kjente med Halo kan kaste seg uti det uten å føle seg utelukket.

En helt ny AI, Isabel (en tidligere logistikk-AI, og er med andre ord ikke like snobbete), har fått jobben med å knytte historieelementene sammen.

Artikkelen fortsetter under bildene.

Kaptein Cutter må kjempe mot den slemme Banished-råtassen Atriox i Halo Wars 2.
Kaptein Cutter må kjempe mot den slemme Banished-råtassen Atriox i Halo Wars 2. (Ill.: Microsoft)
Cutter får hjelp av Isabel, den nye AI-en i Halo Wars 2 sin sidehistorie.
Cutter får hjelp av Isabel, den nye AI-en i Halo Wars 2 sin sidehistorie.
Du kødder ikke med Atriox, hører du?!
Du kødder ikke med Atriox, men det er jo lett å se! (Ill.: Microsoft)

Blitz
343 og Microsoft dytter ikke bare et RTS-spill ut på markedet og håper på det beste. Nei, denne gang håper de å kunne friste folk som ikke har så mye kjennskap til RTS-sjangeren med et lynkjapt, action-preget og taktisk lyn-aggressivt spillmodus kalt Blitz med kamper som i snitt varer rundt 10 minutter.

Blitz gir spillerne et ganske lite kart (det vi testet, det kommer selvsagt flere, vi spilte 2 mot 2 på Xbox One) og en kortstokk med enheter. Du kan velge å bruke standarddekket, eller lage ditt eget dekk koblet til kapteinen du velger: helten kaptein Cutter eller Atroix var valgene pressen ble tilbudt i testen.

Du må holde flere punkter enn fienden for å vinne, og plukke opp penger som gjør det mulig for deg å trykke på et kort for på sekundet å mane frem tanks, fly eller infanteri. Plasser dem taktisk, og du kan slå luften ut av motstanderen som var arrogant trygg på å vinne punkt 1 av 3 før deg.

Du må ikke holde deg på kontrollpunktet for å ta det i lengre tid, det holder at du er der ene og alene uten andre fiender – på sekundet har du kontrollen, men kan altså miste det lite kjapt. Moduset kalles ikke Blitz uten grunn.

Vi testet også mot PC der hver runde blir tøffere og tøffere (PVP var ikke klar til Windows for dette pressetreffet) – vi klarte å overleve til runde 20, noe som ikke helt overraskende ikke var nok til å bli blant topp fem i pressekorpset, men vi lover at ITavisens representant i hvert fall ikke gjorde det dårligst.

Men er det moro?
Det er vanskelig å si noe endelig om et spill etter å ha testet det i noen timer, dette gjelder spesielt for spill som krever endel taktikk som Halo Wars 2.

Så spørsmål som om du bør kjøpe dette eller ikke er alt for tidlig å si, men vi kan avsløre at vi hadde det såpass moro at vi ble skuffa når vi måtte legge fra oss kontrollerne og fly hjem.

Er det jævlig og spille RTS med Xbox-kontrollen? Ja og nei. Ja, det føles ikke godt etter å ha kommet fra mus- og tastatur, men etter en halvtime fant vi ut at utviklerne har gjort en god jobb med oppsettet.

Vi synes det fungere bra, så bra at det neppe er en grunn til ikke å skaffe spillet om man ønsker det på Xbox, men vi foretrekker mus- og tastatur.

Artikkelen fortsetter under bilde.

Blitz PVP.
Blitz PVP. (Ill.: Microsoft)

Nei til tall
Etter sesjonen spurte vi utviklerne i Creative Assembly som snekrer spillet sammen med 343 hvorfor de har valgt å ikke avsløre tall og stats bak kortene. I stedet avslører kortene hva de er best på, og hva du definitivt ikke bør bruke en enhet til (Nightingale som angrepsenhet for eksempel, da dette helikopteret ikke gjør annet enn å medisinere troppene dine).

Dette for at gode spillere som bruker mye tid på spillet ikke skal kunne sitte og lage statistikk over de beste dekkene, og derfor gjøre det kjedelig for de som ikke er like erfarne.

Flere av folkene som jobber med Halo Wars 2, har jobbet med Total War-serien og Alien Isolation – sterke kvalitetsstempel altså.

Halo Wars 2 lanseres til Xbox One og Windows 10 21. februar 2017.

Kort-organisasjon må til før kampene.
Kort-organisasjon må til før kampene. (Ill.: Microsoft)
Stikkord: halo, Silicon Valley, Spill