Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Skandalebefengte Yahoo må rabatteres, sier ny eier Verizon, og de fikk vijlen sin. (Ill.: abhisawa, flickr, cc)

Krever milliard-rabatt av Yahoo

Etter massehack og overvåkingsavsløringer må prisen ned, mener Verizon.

I Yahoos storhetstid skal Microsoft ha tilbudt 47,5 milliarder doller for selskapet, som endte med å ble solgt til Verizon for 4,8 milliarder i sommer.

Skandale på skandale
Men tiden etter salget har vært preget av skandale på skandale for etter hvert svært så billige Yahoo.

Først kom nyheten om at selskapet ble hacket og tapte informasjon om 500 millioner brukere – som prompte måtte bytte passord og sikkerhetsinformasjon på nettsiden.

Deretter kom nyheten om at Yahoo masseovervåker epost på oppdrag fra amerikanske myndigheter.

Forringet verdi
Begge disse nyhetene kom som en komplett overraskelse på Yahoo-eier Verizon, som nå vurderer å droppe avtalen hvis prisen ikke reduseres – ettersom skandalene har redusert merkevaren Yahoo.

Hackerskandalen ble Verizon riktignok informert om – to dager før resten av verden.

– Verizon burde absolutt betale mindre for Yahoo på dette punktet, sier Patrick Moorhead, analytiker på Moor Insights and strategy til Computerworld

– Dessverre er eiendommen skadet, spesielt etter sikkerhetsbristen, fortsetter han.

Møter med Marissa Mayer
Kilder som er kjent med prosessen sier nå at AOL-sjef (som også ble kjøpt av Verizon) Tim Armstrong har hatt møter med Yahoo-sjefen Marissa Mayer i de siste dagene for å redusere prisen, men at Yahoo dytter hardt tilbake og sier at «en deal er en deal.»

Det finnes imidlertid nesten alltid klausuler i kontrakter som dette om prisendringer, og Verizon har gode argumenter på sin side, sier flere analytikere til Computerworld.

Kilder: Neowin, Computerworld 1, 2, (Bilde: abhisawa, CC)

Stikkord: verizon, yahoo