Det er ikke all epost som er like offisiell som den ser ut som.
Det er ikke all epost som er like offisiell som den ser ut som.

Annonse


Så lett er det å bli lurt av en epost

Synes du denne artikkelen er interessant? Da vil vi anbefale boka Tom Heine har skrevet om datasikkerhet «for folk flest». Les vår anmeldelse.

Oktober er nasjonal sikkerhetsmåned. I forbindelse med dette kjører ITavisen, i samarbeid med Tom Heine Nätt, økt fokus på forbrukersikkerhet. Smarte tips publiseres hver dag.

  1. Tips i forbindelse med nasjonal sikkerhetsmåned er:

Stol aldri på avsenderadressen i en e-post – Den kan være forfalsket

De aller fleste henvendelser fra seriøse aktører, vil komme fra en e-postadresse som inneholder domenenavnet til aktøren. En e-post fra Elkjøp vil derfor ende på @elkjop.no og en epost fra DNB vil ende på @dnb.no.

Annonse


Dersom e-postadressen endrer på noe helt annet, er det virkelig grunn til å bli skeptisk: Du bør derfor sørge for at din e-postleser alltid viser e-postadressen også for de e-postene som har et avsendernavn satt. Dette vil i mange tilfeller avsløre at noe er galt.

Merk deg imidlertid at det å forfalske en avsenderadresse på en e-post er særdeles enkelt å gjøre for hvem som helst. Uten spesielt mye teknisk kunnskap kan man fritt velge hva som skal stå som avsenderadresse og -navn i en e-post, slik vi enkelt lagde denne:

Pass på

Du må derfor aldri ta avsenderadresse som et bevis på hvem en e-post kommer fra.

Vi har skrevet mer om dette temaet her:

Annonse