Hopp til navigasjon Hopp til innhold
HPs Keith Moore, sjef for printutvikling, foran døren til HP Labs. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

HPs fremtidssjef: – Vi åpner dører vi ikke har åpnet for dere tidligere

Silicon Valley (ITavisen): Bli med inn til HP Labs.

Silicon Valley (ITavisen:) Du husker kanskje Logitech-reportasjen vår for noen år tilbake.

Nå gjør HP som tilbehør-produsenten og åpner dørene til HP Labs for verdenspressen.

– Dette gjør vi ikke hver dag
Anledningen for å prakke titalls journalister inn i de trange korridorene der selskapet som skapte Silicon Valley-ånden slik den fortsatt lever i dag, er 50-års jubileet til utviklings- og forskningsavdelingen.

HP er den originale oppstartsbedriften i Silicon Valley, så dyptgrodd og viktig er selskapet og kulturen til selskapet (innovasjon er kultur, som HP påpeker), teknologi-dalen rett utenfor San Francisco.

Det er ikke nye produkter de ønsket å vise oss denne gang. I stedet innledet CTO (Chief Technology Officer) Shane Wall om å snakke om fremtiden – de neste 50 årene. Går han detaljert til verks?

Neida, han maler med brede strøk om 3D-printing i farger som skal revolusjonere verden, «Ambient Living» (egentlig kun IoT, men HP har valgt en litt annen og litt mer elegant beskrivelse for når duppedingsene gjør det du ber om uten at du skal tenke på det – sitat: det skal være som å puste) og den digitale revolusjonen i form av nevnte 3D-printing HP håper å revolusjonere med deres Multi Jet Fusion-teknologi.

HPs «megatrender»
Wall nevnte noe han kaller megatrender han mener er utfordringen til verden og bransjen fremover:

* Uhyre kjapp byutvikling i form av megabyer. 15 millioner mennesker i en by som Los Angeles? Puslete. HP spår at det vil gro frem mange megabyer som er mye større der byen er delt opp i forskjellige kulturer – grenser finnes ikke lenger.

Wall:- Disse forandringene vil endre alt vi gjør som mennesker, og HP Labs, hevder Wall.

* Nye demografi-grupperinger – kun 3 prosent av veksten innenfor forbruker-teknologi skjer i USA og Vest-Europa. Markedet vi lever i er i stor grad mettet. 1/3 av verdens befolkning er fremdeles uten nett.

Wall:- Utviklingsland ønsker det samme vi har i dag. HP må være til stede. Wall ser selvsagt gigantiske muligheter for HP i tiårene som kommer.

* Hyper-globalisering

Wall:- Takket være teknologien har vi beveget oss inn i en verden der alt skjer med en gang. Det jeg ønsker å vise dere i dag, er at dette kun er begynnelsen, fordi produktene vil bli så bra at man vil kunne skape ting omtrent samtidig som du drømmer dem frem.

* Akselerert innovasjon.

Wall: – Ting endrer seg så utrolig kjapt. Det er grunnen til at mobiler og nettbrett ikke blir 10 ganger kraftigere på kort tid, men milliarder ganger kjappere i løpet av 10 år. Og: i løpet av de 30 neste årene skal den industrisnelle revolusjonen digitaliseres.

HPs CTO Shane Wall.
HPs CTO Shane Wall. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Dette er de fire sjefene for sine respektive avdelinger. Fra venstre: Keith Moore, Mirjana Spasojevic, Ticky Thakkar og Simon Shiu.
Dette er de fire sjefene for sine respektive Labs-avdelinger. Fra venstre: Keith Moore, Mirjana Spasojevic, Ticky Thakkar og Simon Shiu. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Labs pirker borti fremtiden
Det er store ord, men så er også HP Labs 50-års-jubileum det korrekte tidspunktet å ta dem i munn. Dessuten er det jo CTO-ens oppgave å inspirere.

– Vi ser en verden der de fysiske produktene vi lager kan bevege seg like kjapt som resten av den digitale verdenen, skrøt Wall, og viste frem sine 3D-printere som endelig kan produsere objekter med farger – 65 000 kombinasjoner av dem, men disse er ikke klare for markedet enda.

– Hva med skatter og avgifter? Import og eksport? Hvordan vi bygger samfunn på vil i løpet av de neste 30 årene total-forandres.

Tim Weber er sjef for 3D-printing. Han mener at HP har forsket frem teknologi konkurrentene bare kan drømme om. Samtidig gjorde han pressen oppmerksomme på at dette har vært mulig i nesten 30 år.

– Men hvorfor tror vi denne revolusjonen skjer nå, og ikke for 10 år siden? Fordi vi tar i bruk deler av printer-teknologien kjent fra 2D-printerne våre til å øke produksjonshastigheten 10 ganger.

«App Store» for 3D-skrivere
HPs Paul Benning pekte på Apples App Store som overrasket hele verden med sin popularitet:

– Så langt har Apple generert 405 milliarder kroner i inntekter for sine app-utviklere. I stedet for en SDK (Software Development Kit) har vi en MDK (Materials Development Kit), og som Apple godkjenner apper, skal vi godkjenne materialene som kan brukes i printerne våre.

HP hadde også noen ord å si om det store gråmarkedet for piratprodukter, at dette allerede har styrtet Somalia fordi det ikke genererer skatter som kommer folket til gode, og at dette er deres DRM for å bekjempe det.

Bli med inn bak lukkede dører
På tampen av dagen fikk vi endelig lov å bli med inn i laboratoriene der forskningen på fremtiden skjer – som ellers aldri er åpent for de fleste HP-medarbeiderne, for ikke å snakke om pressen.

Det var ikke alle rom vi fikk gå inn i, og det var et rom vi ikke fikk lov å ta bilder i.

I 3D-printer-rommet analyserer de hver eneste millimeter av hva de store 3D-printerne gjør når de arbeider, komplett med varmekart og super-presisjon i hvert ledd.

Vi beklager tekstrotet og jobber med en løsning.

Artikkelen fortsetter under bildene.

Der fremtiden forskes på og skapes ser like lite science-fiction ut som et regnskapskontor.
Der fremtiden forskes på og skapes ser like lite science-fiction ut som et regnskapskontor. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Inspirasjon.
Inspirasjon.
Vi tok ikke sjansen på å åpne.
Vi tok ikke sjansen på å åpne. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)
Patentveggen.
Patentveggen. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Bildegallerier – HP Omen X og HPs klassiske produkter
Vi fikk tatt en titt på HP Omen X, en maskin produsert i samarbeid med PC-ekspertene Maingear.

Spesifikasjonene visste de ikke, men råflott det er den. Pris? Mellom 10 til 15 000 dollar.

Dette var de mektigste kontornaboene i Silicon Valley
William Redington Hewlett og David Packard, grunnleggerne av HP og på mange måter selve Silicon Valley-ånden, hadde kontorene sine ved siden av hverandre med et toalett i midten.

Kulturen var lagt opp til minst mulig møter, og i stedet åpne og tilfeldige samtaler.

Se HPs klassiske produktportefølje (trykk på bildene):

Stikkord: hp, Silicon Valley