Vi vil så gjerne anbefale ReCore, men per dags dato er det for mange feil i spillet til at vi kan gjøre det.
Vi vil så gjerne anbefale ReCore, men per dags dato er det for mange feil i spillet til at vi kan gjøre det.

Annonse


Microsofts nye actioneventyr er svært lovende

For dem som er gått lei av Microsofts populære serier som Halo, Gears of War, Fable og Forza, virket ReCore som et friskt pust da det ble vist frem under fjorårets E3-messe.

ReCore
Spillet er en helt ny serie fra Microsoft Studios og utvikles i samarbeid mellom Comcept – kjent for Mighty No. 9 – og Armature Studios – som står bak PS Vita-utgavene av spill som Metal Gear Solid HD og Borderlands The Handsome Collection.

Er du tilhenger av Halo-spillene til Bungie kjenner du nok igjen navnet Joseph Staten. Det er han som har skrevet historien i ReCore.

I august besøkte vi Xbox Norge på Lysaker rett utenfor Oslo og der fikk vi en kort smakebit på ReCore. Sniktitten gav oss definitivt mersmak og vi så virkelig frem til å boltre oss i hele Far Eden – planeten der handlingen i spillet foregår.

Annonse


Mack og Joule utforsker Far Eden.
Mack og Joule utforsker Far Eden.

Slemme og snille roboter
ReCore er satt til flere hundre år frem i tid. Jorden som vi kjenner den i dag er blitt ubeboelig og menneskene forsøker å slå seg ned på andre planeter – deriblant Far Eden. Menneskene sendte ut roboter kjent som corebots for å kolonisere, men ikke overraskende var det noe som gikk galt underveis.

Robotene vendte seg så mot menneskene og Joule, protagonisten i spillet, som virker å være det eneste gjenlevende på planeten. Heldigvis er hun ikke helt alene, men har flere vennlige «corebots» som står trofast ved hennes side. I starten er det kun Joule og Mack, en «corebot», men etter hvert som man kommer utforsker Far Eden, støter man på nye.

Disse kan også oppgraderes underveis i spillet i Joules «Crawler» – som er hennes hovedbase. I hovedsak går det på angrep, forsvar og energi og kan tilpasses med deler man finner rundt om i spillverdenen.

Mack er tilsynelatende en hundeversjon av en robot. Han hjelper deg med å finne og grave opp ting under bakken og han kan bjeffer i vei hvis han finner noe av interesse.

Hver av disse robotene har ulike egenskaper som hjelper deg å overleve den ugjestmilde planeten. Seth kan for eksempel feste seg til skinner slik at Joule kommer til steder hun ikke ville klart alene, mens Duncan kan knuse store steiner som som regel skjuler kjekke skatter.

«Corebotene» er designet for å være lojale og beskyttende – noe man etter hvert vil sette stor pris på.

Spilleventyr
Det er naturlig å plassere ReCore i sjangeren actioneventyr. Her har utviklerne lagt stort fokus på utforsking, mye mer enn vi faktisk hadde sett for oss. Man kan nærmest bevege seg hvor man vil i spillverdenen, med visse begrensninger. Heldigvis er det morsomt også.

ReCore har også flere hjernetrimelementer og ved flere tilfeller er man nødt til å stoppe og tenke litt før man farter videre. I tillegg er del en del plattforming også noe som er veldig gøy og til tider svært vanskelig. Spesielt mot slutten av spillet kan det være spesielt utfordrende og frustrerende, men akk så deilig mestringsfølelsen er når man omsider klarer det.

For ikke å glemme all action det er i spillet, for det er nok av. I ReCore har de løst det på en spennende måte. Ja, det er «auto-aim» og man låses inn på en fiende når man sikter. Det fungerer stort sett veldig godt, men enkelte ganger, når det er mange fiender rundt deg, kan den komme til å sikte på andre fiender uten at man ønsker det.

I tillegg er det viktig å velge riktig angrepsfarge som stemmer med fiendens. Rød mot rød fiende, blå mot blå og så videre.

Det er nok av action i ReCore.
Det er nok av action i ReCore.

Kjerner, kjerner, kjerner
Som vi nevnte i vår snikktitt er det kjerner som er kjernen i ReCore (vi måtte bare). Disse kan samles inn fra blant annet fiender, men de beste finner du skjult rundt i spillverdenen.

Bare for å gi deg ett tips før du setter i gang: Prismatic Cores er viktige. Samle de når du kan og ikke tenk «jeg tar dem senere». Du kan takke meg senere.

Har du nemlig ikke nok Prismatic Cores til å åpne en dør, kommer du nemlig ikke videre og i stedet må du ut på jakt igjen. Som regel er disse kjernene godt gjemt og du må klatre opp og hoppe dit og dit for å finne dem. Noen kan du også vinne ved å fullføre såkalte huler.

Hulene består av utfordringer. Her er det om å gjøre å komme seg (fortest mulig) fra A til B. Underveis må man klare diverse utfordringer, for eksempel skyte et antall kuber eller finne en magisk nøkkel. Klarer man det kan bør man låse opp kamre med ulike gaver. For eksempel en Prismatic Core.

Prismatic Cores: Disse er viktige i ReCore.
Prismatic Cores: Disse er viktige i ReCore.

Play Anywhere
ReCore er det første Xbox Play Anywhere-spillet fra Microsoft, noe som innebærer at man kan kjøpe det på enten Xbox One eller Windows 10 og så spille det på begge. Fremgangen i spillet lagres og synkroniseres i skyen slik at du kan starte på en plattform og fortsette på den andre.

Det fungerer som regel greit, men vi opplevde ved noen tilfeller at lagringen på én plattform ikke ble lastet opp før vi prøvde å fortsette på den andre.

Ved kjøp av Play Anywhere-titler blir spillet låst til din profil slik at man ikke mottar individuelle koder for hver utgave. Det betyr at man ikke kan gi bort PC-versjonen til en venn eller selge den. Løser du inn koden på Xbox One trenger du bare å søke opp spillet i Windows Store og trykke installer, og vice versa.

Kan PC-en din kjøre ReCore? Mest sannsynlig.
Kan PC-en din kjøre ReCore? Mest sannsynlig.

Gøy, men frustrerende mange feil
Starten på ReCore var meget underholdende og jeg må si at jeg koste meg fælt og tenkte at Microsoft muligens hadde en vinner her. Utforskingen er gøy, fiendene interessante og utfordrende og selv om ikke grafikken er av ypperste kvalitet liker jeg stilen.

Dessverre er det flere ting som ødelegger spillopplevelsen nærmest totalt. For eksempel frustrerende lange lastetider enten når man dør eller når man flytter seg fra et sted til et annet. Enkelte ganger tar det rundt to minutter før man kan spille igjen og det er mye i disse dager der det føles lenge å vente på at en nettside skal bruke 3–4 sekunder på å laste inn.

I tillegg er det «et hav» av større og mindre feil i spillet. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger Joule har falt gjennom spillverdenen. Ved et tilfelle var hele bakken foran meg et digert hull slik at jeg måtte hoppe meg rundt på siden for å komme videre.

Det tar meg tilbake til det året jeg satt i Canada og testet spill for feil, men når det er slik ved lansering, da er det ikke greit.

Og det er egentlig synd for en serie som virker å ha masse av potensial. Man får håpe at utviklerne er raskt ute med en oppdatering som løser problemene.

Huleutfordringene er det flere av. Her gjelder det å time riktig.
Huleutfordringene er det flere av. Her gjelder det å time riktig.

Konklusjon
ReCore er endelig noe helt nytt fra Microsoft Studios. Det er et spennende, utfordrende og utforskende actioneventyr og det er til tider svært gøy.

Grafikken er ikke noe å skrive hjem om og bildefrekvensen er til tider svært lav. På en annen side er har spillet en pen stil, men et noe øde landskap. Det er kanskje å forvente når man tilsynelatende er alene, i hvert fall som menneske, på planeten.

Spillet vil at du skal utforske og samle, og det blir man sannelig nødt til også. Det er svært plagsomt å komme til en låst dør og man ikke kommer videre fordi man ikke har nok av de viktige kjernene som samtidig kan være svært vanskelig å få tak i.

Dessverre ødelegges altså spillopplevelsen av mange feil og altfor lange lastetider. Mye bærer preg at dette er et spill Microsoft ønsket å få ut før høstens større spill og muligens forsvinne i mengden. I starten lå det an til en solid åtter, men på nåværende tidspunkt fortjener det ikke mer enn en sekser.

Karakter: 6/10.

+ Gir deg en utfordring.
+ Gode spillmekanikker.
+ Nydelig musikk.
+ Play Anywhere.

– Mange feil.
– Lange lastetider.
– Ikke 2016-grafikk.
– Bildefrekvensen.

Annonse