Carina Grøttem spør hvorfor folk legger så mye personlig tyngde i merkevarer, spesielt innenfor teknologisegmentet.
Carina Grøttem spør hvorfor folk legger så mye personlig tyngde i merkevarer, spesielt innenfor teknologisegmentet.

Annonse


Hva er det dere krangler for? Derfor er jeg like glad i Apple, Samsung og Microsoft

Gang på gang hører vi diskusjoner om teknologiens merkevarer: «Apple er såååå mye bedre enn Microsoft» eller i konsollverden med Sony mot Microsoft og krigingen mellom PC og konsoller.

Liker du det du leser?

Støtt OS-ekspert og ITavisen-blogger Carina Grøttem ved å gi en valgfri engangsdonasjon (beløpet går til forfatteren, ikke ITavisen):

Du kan støtte henne med Vipps. Søk opp nummer: 94 89 49 12 i Vipps-appen.

Annonse


Merkevare-galskap
Dag etter dag kryr det i kommentarfeltet om de forskjellige produktene til både Apple og andre produsenter. Men Apple er kanskje mest utsatt.

Det handler om prisdiskusjoner, en liten bit om maskinvaren eller OS-et til enhetene, men aller mest er det selve merket som blir diskutert.

Det er vanskelig å forandre andre personers meninger, men å gi dem et lite innblikk i hvordan ting egentlig er fungerer kanskje litt?

Jeg har vært der selv – jeg beskytter mitt favorittmerke, enten det er Apple (eller som det var før – Samsung). Men med årene så har jeg lært at det ikke hjelper å diskutere hva som er «best» før man har prøvd ting selv.

Personlige preferanser
Jeg har jobbet mye med både Mac OS, Windows og litt med forskjellige Linux-distroer.

Jeg har lært meg å kjenne, og funnet ut hva jeg foretrekker.

Jeg har lært meg hva som er fordeler og ulemper med alle OS-ene. Jeg er mer åpen for ny teknologi, forskjellige operativsystemer og alternative programmer. Dette føler jeg er en stor fordel og egenskap – spesielt hvis man jobber innen IT-verden.

Ikke ta alt så personlig
Men tilbake til ytringer: Hver eneste dag leser jeg hvor mye Apple eller produsenter som ikke er Microsoft blir kritisert. Det er så mye negativt som blir skrevet bare på grunn av et merke, en produsent. Det raser i kommentarfeltet om hvor dyr en Mac er, eller hvor ubrukelig en iPhone er.

Brukerne snakker og diskuterer om produktene, og tar det i en ganske personlig retning. Det blir fort at man skal på død og liv beskytte «sitt» merke.

Leser man kritikk om produktet, så er den som skrev kritikken en idiot og verre ting fordi han eller hun ikke liker merkevaren.

Hvis man liker en annen produsent kan man gjerne bli sett ned på av andre som ikke liker merket. Dette er mennesker jeg ikke har mye respekt for.

Det er synd å si det, men mennesker som snakker om et produkt de ikke har prøvd vet som regel ikke hva de snakker om. Spesielt hvis de lar sine ekstremt personlige meninger og følelser gå utover andre.

Pris i 2016 – et dårlig argument
Her er et eksempel: Jeg kjøpte en MacBook Pro høsten 2015. Jeg gjorde mye research for å finne ut av prisforskjellene, maskinvaren og forskjellene mellom denne Mac-en og en Asus. Jeg kan trygt påstå at hverken pris eller maskinvare avslørte store forskjeller.

Et annet eksempel er iPhone. Telefoner idag er generelt dyre. iPhone er ikke et unntak. Men her må man også ha i tankesettet at en Samsung idag koster omtrent like mye som en ny iPhone – pris i dag vil jeg si er et dårlig argument.

Jack eller ikke
Mitt siste eksempel er: endringer som Apple gjør, som andre produsenter ikke gjør.

I det siste har det vært mye diskusjoner rundt mini-jacken som forsvinner fra iPhone. Hvor dårlig dette er også videre. Det er mange delte og rare meninger om dette. Det er så mange som vil holde seg til den trygge gamle teknologien, og da er man derfor ikke interessert i å prøve noe nytt – selv om det er snakk om maskinvareendringer.

Jeg vet nok at du tenker at jeg har beskyttet eplet veldig mye her. Men det er ikke sant. Jeg har delte og balanserte meninger. Men hovedfokuset i teksten er Apple.

Hvorfor? Fordi de får så utrolig mye unødvendig kritikk, fordi andre ikke har like balanserte meninger og velger å kritisere et merke, et halvspist eple som bare er en logo og som har mange gode produkter, men også dårlige – akkurat slik som Samsung, Microsoft, Linux-distroer og alle andre produkter og produsenter her i verden.

Jeg kan takke for meg å si at jeg er like glad i Samsung og Microsoft, som jeg er i Apple og Linux. Selv om at alle disse har både negative og positive sider.

Annonse