HTC Vive imponerer grunnet berøringskontrollerne, men sliter som Rift med mangel på det virkelig gode innholdet.
HTC Vive imponerer grunnet berøringskontrollerne, men sliter som Rift med mangel på det virkelig gode innholdet.

Annonse


TEST: Derfor er HTC Vive bedre enn Oculus Rift akkurat nå

HTC og Valve slo Oculus ved å lansere sitt VR-headset med imponerende berøringskontrollere først, men de store spillene mangler også på Vive-plattformen.

Vurderinger: Oculus Rift og spillene.

Maskinvaren
Nå som begge VR-systemer har vært ute i noen måneder, og vi har fått satt oss inn i forskjellene, er en ting klart:

de to systemene er veldig like hva angår innhold, men håndkontrollerne til Vive er så gode at det bare er å glede seg til Oculus Rift også får sine Touch-kontrollere i desember.

Annonse


Det er mindre forskjeller med selve headsettet, mens oppløsning og grafikk er mer eller mindre helt lik (det er likevel langt mindre «godrays» i Vive, noe som er gledelig).

Vive er et litt tyngre og noe mer klumpete headset, og det uten hodetelefoner, som er en plage.

Rift ser også mer veldesignet og kompakt ut, men det er ikke så stor forskjell på hvordan de to er å ha på hodet: begge er behagelige (Rift vinner med knapp margin), men Rift vinner på industridesignet og det faktum at de medfølgende hodetelefonene er overraskende gode på 3D-lyd, som jo er viktig i en VR-verden.

Sensorene
Siden lanseringene er altså romsensorene og håndkontrollerne til Vive den store forskjellen mellom dem og konkurrenten Rift.

Du kan velge å plassere sensorene på bordet, eller feste dem på veggen med medfølgende skruer og feste, noe som er enkelt nok (alt følger med).

Plasserer du dem på bordet uten å skru dem fast, må du være klar over at mange spill krever at du står og spaserer rundt i rommet og at du derfor ikke får testet alle titler om du ikke har nok plass.

Alle Rift-spill på Steam opplyser hvor mye plass du trenger for en optimal opplevelse, noe som er veldig fint.

Det er altså to moduser å velge mellom: bruk store deler av rommet du har tilgjengelig ved å markere opp med en av kontrollerne, eller sitt foran PC-en som med Rift. Vi valgte å montere dem på veggen for å teste opplevelsene slik de er ment. Vi kunne likevel ønske at vi hadde mer plass.

Du kommer til å få litt sjokk når du mottar Vive-esken, for den er diger med mange kabler og utstyr, men ta deg tid til å lese manualen (!) og oppsettet bør ikke ta deg mer enn en time.
Du kommer til å få litt sjokk når du mottar Vive-esken, for den er diger med mange kabler og utstyr, men ta deg tid til å lese manualen (!) og oppsettet bør ikke ta deg mer enn en time. (Ill.: HTC)

Uhyre nøyaktig
Vi sier det først som sist: det er en helt ufattelig presisjon de har fått til med de avanserte håndkontrollerne. Første gang du tester vil du bli mektig imponert.

Test selv: snu hånda rund i VR-verdenen, og trykk sakte ned skyteknappen, samtidig i VR-verdenen plukker sensorene opp, med mm.-presisjon, hvor langt ned du trykker, noe som gjenspeiles i den virtuelle verdenen.

Dette føles virkelig ut som en forlengelse av hendene dine. Vi gleder oss til å teste Rift Touch for å sammenligne. Hvem stikker av med seieren?

Spillene

  • Space Pirate: et minispill i tradisjonell forstand er en av de mest underholdende til Vive fordi man kan lure seg unna skuddene fra de flyvende robotene som i Matrix-filmene, og skyte med en rekke forskjellige våpen, en i begge hender om du vil eller et skjold. Første gang man fyrer opp denne tittelen merker man hvor viktige håndkontrollere er.

  • Nvidia VR Funhouse: Denne tittelen er helt fersk og gratis om man eier et GTX 980ti-kort eller nyere. Dette er den eneste tittelen som fikk vårt 980ti fabrikkoverklokkede 6GB-kort å slite grunnet all Nvidia-teknologien (FleX, Flow og HairWorks), spesielt fysikken, som får tivoliet til å føles ekte. En morsom liten demo for hva som blir mulig i større spill om noen år, men ingen stor opplevelse etter noen timer.

  • The Brookhaven Experiment: Nok et spill som ikke hadde vært annet enn en amatør-tittel om den ikke hadde hatt full Vive-støtte. Dette er en klassisk zombieskyter der du må være varsom med antallet skudd du påfører de levende døde. Dette er ganske nifse greier takket være rom-støtten. Du kan bevege deg et par meter i alle retninger i spillets VR-verden, men ikke traske fritt rundt. Dette er den største utfordringen til fullskala-VR: hvordan få spilleren til å føle han eller hun er en del av spillet uten å faktisk måtte gå ut døra i den virkelige verdenen (det blir litt vanskelig og veldig farlig). Dette løses per i dag med litt juksing: du teleporterer med håndkontrolleren.

  • Fantastic Contraception: En tittel som er skapt for Vive: bygg verktøy for å få den rosa ballen til det rosa målet. Her har du også motorer og leke deg med som du fester til de merkelige kjøretøyene dine. Denne lekeparken demonstrerer hvor viktig det er med nøyaktige sensorer, og man får virkelig erfare hvor godt håndkontrollerne fungerer (skuelystne tror det har klikka for deg).

  • The Lab: Dette er Valves «barnehage» for Vive-testere, og et absolutt must. I den lille labben er en rekke spill og VR-opplevelser som gir deg en flott innføring i hvordan det hele fungerer. Vi anbefaler på det varmeste å teste bueskytinga. Det gir skikkelig wow-opplevelse. Gratis er det også.

Konklusjon
Det har ikke vært lett å teste noen av disse systemene og konkludere, da vi kun er i startgropa for VR-opplevelser.

Maskinvaren er der, selv om oppløsningen på Vive og Rift fortsatt er i laveste laget (man kan se piksel-dottene), men det største problemet akkurat nå er mangelen på store nok spillbibliotek som leverer de virkelig store opplevelsene.

Disse vil komme, selvsagt, men det vil ta noen år. Som med Rift kan vi ikke anbefale den gjennomsnittlige spilleren å kjøpe Vive for spillene alene, for opplevelsene er for korte, men de av dere som ønsker å være tidlig ute og teste den nye formen for virkelighetsflukt, bør entusiastisk glede seg til å teste Vive.

Håndkontrollerne er en såpass stor sensasjon at bare demo-ene er verdt det i seg selv, om man er teknofrelst nok.

Begge systemene er mer som svært imponerende teknologi-demoer å regne grunnet mangel på stor-spillene, men de kommer, og vi gleder oss masse.

Annonse