Hopp til navigasjon Hopp til innhold
No Man's Sky er et spennende spill ulikt alt annet. (Ill.: Hello Games)

No Man’s Sky-sniktitt: Hva i alle dager gjør jeg her?!

Spilltest: En spennende men usikker start på et spill ulikt alt annet.

Journey møter Minecraft-science-fiction i det merkeligste og mest ambisiøse spillet fra et mini-studio vi har hørt om.

Gjør sin egen greie
Intet annet spill har vært mer hypet de siste par årene enn spillet fra Hello Games enn nettopp romskip-oppdagelsesspillet No Man’s Sky.

I flere år har vi siklet etter å traske rundt, som eneste ikke-navngitte person, i spennende verdener ingen andre har vært, eller noen gang trolig kommer til å sette sin fot på.

Spillet genererer nemlig automatisk milliarder av planeter i den enorme galaksen – som medgrunder Sean Murray i Hello har uttalt:

ikke se på dette som et flerspillerspill, selv om det i teorien er mulig å møte andre, er sjansen utrolig liten (men det skal visstnok allerede ha skjedd likevel).

Døll action
Dette er ikke et action-spill. Vi nevnte Minecraft i starten. For de av dere som ikke orker ressursstyring er det bare å holde seg unna.

No Man’s Sky handler om å skaffe de riktige ingrediensene og sakte (du kan jogge, og har en jetpack, men begge deler er finite) men sikkert karre seg over ukjente landskap ispedd merkelig planteliv, rare skapninger og droner som ønsker deg død.

Spillet flyter ikke akkurat silkemykt på Playstation 4 med 30 FPS i snitt, og noen ganger mindre. Jeg merker fort at jeg er vant til 60 FPS og mer når jeg PC-spiller. Vi gleder oss derfor til å teste nettopp PC-versjonen som lanseres fredag.

Vi finner ikke den store moroa i å prøve å knerte dronene grunnet lav FPS og kjipe våpen (vi har kun spilt fire, fem timer, så vi regner med at våpnene blir bedre).

Dessuten fungerte ikke auto-lagringen ved to anledninger, noe som medførte at progresjonen vår ble satt tilbake (undersøk siste lagringstidspunkt fra «Options» før du avslutter).

Du lagrer ikke manuelt, men ved å gjøre viktige ting i spillet, eller rett og slett bare ved å gå inn og ut av romskipet. Du får beskjed om at progresjonen er lagret.

«Sekken din er full»-meldingene ødelegger
Plagen ved å ha for full sekk både på seg og i romskipet skjer titt og ofte, noe som ødelegger for opplevelsen som også minner mye om Destiny grunnet menyene (så mye at vi nesten tror de har betalt Bungie Studios).

Vi er ikke i nærheten av å kunne konkludere enda, det er alt for tidlig i spillets fase til det, men vi kan fortelle dere at spillet er veldig atmosfærisk, at man må sette av tid, og at skytingen ikke er allverden.

Grafikken er OK, men ingenting å hoppe av entusiasme for. Det kuleste er den visuelle stilen, og veldig lang «draw distance».

Hva vil spillet bringe i fremtiden?
Opplevelsen er mystisk på den måten at det ikke er noen historie (eller slutt), og at vi enda ikke helt skjønner hva som er vitsen med å fore de forskjellige dyrene vi møter (bortsett fra et gladansikt over dem når du gir dem noe å tygge på).

Er du litt usikker på om du liker det du hører bør du vente, spillet er jo priset fullpris. Liker du Minecraft, men med en mer voksen og stemningsfull stil, er det bare å hive seg på. Om ikke annet for muligens å få en sniktitt på den neste store greia i spill-bransjen.

Det blir svært spennende å se hva Hello Games gjør med tittelen fremover, og om utviklerne med dette spillet har startet en eventyrlig karriere.

Akkurat det er like usikkert som om spillet er like spennende neste måned, som de første timene. Vi håper.

PS: Vi anbefaler deg å lese denne lille velkomstmeldingen fra Sean Murray (basebygging kommer).

Stikkord: NoMansSky, Spill, Tester