Hopp til navigasjon Hopp til innhold
NVIDIA GTX 1080 er et av kortene som kjører på Pascal-arkitekturen. (Ill.: NVIDIA)

Slik yter NVIDIA-kortene bedre med gammel teknikk

Bruker teknikk fra 90-tallet.

Flere ble nok overrasket da NVIDIA lanserte Maxwell-arkitekturen som var et stort sprang fra forgjengeren.

Gammelt teknikk
Det samme var også tilfellet da den nyeste arkitekturen Pascal ble lansert i sommer. David Kanter ved Real World Tech har avslørt hvordan NVIDIA benytter seg av en gammel og godt utprøvd teknikk for å oppnå bedre effektivitet av ytelsen.

Renderingsteknikken heter «Tile-Based Rasterization» og bryter ned bildet til ruter som består av et antall piksler. Mens «rasterering» er en teknikk der bildene brytes ned til rutenett av bilder.

Dypdykk: Dette er alt du må vite om Nvidias monsterkort.

Ble skrotet
Kanter har lagt ut en video der han viser hvordan grafikkort fra AMD og NVIDIA håndterer «trekantsrasterisering» og her kommer det frem at NVIDiA bruker «Tile-Based Rasterization» fremfor metoder som «Fullscreen Immediate Mode Rendering».

Teknikken ble faktisk brukt i grafikkort på 90-tallet, men ble skrotet til fordel for nettopp «Fullscreen Immediate Mode Rendering». Den har dog levd videre i mobile grafikkarkitekturer fra PowerVR og ARM.

 

Kilder:
Sweclockers,
Real World Tech

Stikkord: grafikk, nvidia