Turtleneck koster rundt 200 kroner.
Turtleneck koster rundt 200 kroner.

Annonse


Norsk selskap avslører til ITavisen: dette er bare begynnelsen

Det norske selskapet Turtleneck lager noe så praktisk som en strømpe til ørepoppene dine.

Arrrgggh…
Vi vet fra personlig erfaring hvor ufattelig tidkrevende det er å prøve å unngå kabelkaos (når man er klar til å jogge, er man klar til og jogge, og vil ikke fokusere på annet enn treninga), spesielt med tanke på at det er omtrent umulig.

Når man endelig har klart å få alt pent i orden, tar det bare et par minutter før alt er kaos igjen – det føles som om kablene og universet jobber mot deg.

Vi snakket med Turtlenecks Karstein Lien i fjor. Lien er markedsføringssjef for selskapet:

Annonse


«Vi brukte et halvt år på å prototype flere forskjellige løsninger. Vi undersøkte markedet, og fant ganske fort ut at det var ingen som tilbyr en løsning som er både er integrert på høretelefonen, slik at du slipper å drasse med deg ekstra tilbehør og slik at man slipper å kjøpe nye høretelefoner».

Fungerer bra
Nå har vi fått testet strømpene selv under en rekke joggeturer, og vi er fornøyde med en enkel og fasjonabel løsning som gjør jobben på en fin måte.

Helhetsinntrykket er godt og det er enkelt å «montere».

Om det er noe vi kan sette fingeren på er at pluggene blir noe tyngre med sokken på, noe som kan være et problem for propper som sitter løst fra før av, spesielt under joggeturer. Heldigvis for oss bruker vi B&W C5 som sitter svært godt – vi har under fem joggeturer ikke opplevd noen problemer.

Veien videre
Det er en stund siden vi først snakket med folkene bak Turtleneck, et produkt som ikke bare fungerer bra, men som virkelig treffer på design.

Markedsføringen av produktet er også langt proffere enn hva vi pleier å se fra oppstartsselskaper. Identiteten er allerede på plass.

– Konkrete planer for veien videre har vi ikke snakket med journalister om enda, men du kan jo bli den første, røper medgrunder Karstein Lien til oss. – Vi skal fortsette å posisjonere Turtleneck innen «fashion tech accessory»-markedet. Visjonen vår er å bli ledende innen denne bransjen. Fokus videre er produktutvikling, salg og finansiering. Vi kommer med en rekke nye produkter i høst:

  • Turtleneck for ladere (Mobil og Mac)
  • Turtleneck for hjemmet (Interiør/cable management)
  • Mobil lader
  • Samt to produkt til vi ikke kan snakke om så mye enda

– Vi vurderer å hente penger gjennom equity crowd funding, avslører Lien. Vi er spente på hva selskapet kan få til.

Gjengen bak Turleneck. Fra venstre: Tore Helland, Karstein Lien, Lars Ivar Bjugstad, Håvard Tegelsrud og Lene Bruvoll.
Gjengen bak Turtleneck. Fra venstre: Tore Helland, Karstein Lien, Lars Ivar Bjugstad, Håvard Tegelsrud og Lene Bruvoll.

Annonse