Spotify syns Apples endring er en fin gest, men er ikke helt fornøyde.
Spotify syns Apples endring er en fin gest, men er ikke helt fornøyde.

Annonse


– Det når ikke roten av problemet med Apple-skatten

Tidligere denne uken annonserte Apple flere endringer til App Store. Blant annet vil annonsene om kort tid innta app-butikken.

Ikke helt fornøyde
I forbindelse med Apples endring, uttaler Jonathan Price, Spotifys global head of corporate communications and global policy, følgende til The Verge:

«Det er en fin gest, men det når ikke roten av problemet med Apple-skatten og betalingssystemet. Med mindre Apple endrer på reglene, er det forbudt med prisfleksibilitet, det er derfor vi ikke kan tilby spesialtilbud eller rabatter […] Apple fortsetter å sette seg selv mellom utviklerne og deres kunder, noe som betyr at utviklerne fortsatt mangler innsikt i hvorfor kunder forsvinner – eller hvem som i det hele tatt kvalifiserer som en langsiktig abonnent.»

Endrer fordelingen
På abonnementsbaserte kjøp øker omsetningsfordelingen for utviklerne til 85–15. Det vil si at hvis en bruker abonnerer mer enn ett år, sitter utvikleren igjen med 85 prosent av omsetningen i perioden fremover.

Annonse


Spotify er et av selskapene med abonnementsløsning som tar mer for abonnementene på App Store enn det det egentlig koster. Dette for å dekke de 30 prosentene Apple tar.

 

Kilde:
The Verge,
9to5Mac

Annonse