Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Liker du dataspill er Doom et must. (Ill.: Bethesda)

Du spille dette: Doom er glitrende spill-underholdning fra start til slutt

Spilltest: For en seier for spill-industrien og id Software!

Doom er endelig tilbake, og for et comeback!

Dette kunne gått i dass
Det er lett å innrømme at vi var svært nervøse for denne tittelen som har vært under utvikling i såpass lang tid at produktet kunne ha endt opp i retning Duke Nukem Forever.

Spillet ble annonsert som Doom 4 tilbake i 2008. Siden den gang har spillet vært gjennom større forvandlinger før det hele ble for mye og en omstart var helt nødvendig i 2011. Vi hadde god grunn til å være nervøse.

Det har vi dog kommet over, for folkene hos id og Bethesda har klart å levere et Doom anno 2016 som spiller på originales styrker, samtidig som det tilføres nok fresht gameplay til aldri å føles ut som en trist nostalgi-trip. Dette er moro.

En nytelse å utforske
Doom starter forsiktig. Kartene er små og våpenarsenalet likeså. Når jeg gikk de første skrittene i 2016-versjonen av et spill jeg først oppdaget for rundt 20 år siden, kom godfølelsen, men det ble litt for mye for en spill-oldis: jeg måtte rett og slett stoppe opp og lodde stemninga: er alt som det skal her? Dette kan umulig stemme, eller?

Jeg krysset av punktene mentalt: musikken, yep – djevelske omgivelser, yep – deilig våpenfølelse, yep og ikke minst: klassisk brettdesign løftet opp til et nivå få andre FPS-spill, om noen, kan skryte av.

Det er først når man får dobbelthopp man skjønner at det ikke er bare bare å skape innholdet. Dette er et felt id mestrer så til de grader. Det er fordi id har vært borte fra scenen så lenge med et klassisk FPS, at vi først nå merker hvor mye svakere andre brett-designere er.

Dette er ikke Doom 3, men…
Doom 3 er tilstedeværende på den måten at id pynter på stemninga med de samme triksene fra omstarten i 2004. Nei, Doom spilles ikke som 2004-versjonen som mange ikke satte så stor pris på (jeg hadde mye moro også den gang, men lykta og pistolen var triste greier), men omgivelsene og fortellerteknikken er hentet fra tittelen.

Vi nevnte at Doom starter forsiktig, dette for å lære deg hvordan du best tar hånd om fiendene. Starten er myk, men gradvis økes tempoet og antallet fiender.

Til slutt skjer det så mye på skjermen at vi bare må bøye oss i støvet for grafikkmotoren id Tech 6 som får dette til ikke bare å skinne (GTX 980 ti 6GB fabrikkoverklokket med alt på maks og 2560 x 1440: snitt på 100 FPS), men som samtidig klarer å lage heseblesende volds-sport av alt som skjer på skjermen.

Alt flyter som smeltet smør på en varm Rambo-kniv mens Satans avskum gjør sitt beste for å sørge for at du hele tiden er i bevegelse.

Vi savnet noe vi nesten hadde glemt
Det er to ting som skiller Dooms FPS-gameplay fra andre spill i samme kategori de siste to tiårene: du genererer ikke helse automatisk, det må plukkes opp og du behøver ikke lade om et eneste våpen.

Begge disse tingene fungerer nydelig i Doom. Hadde helsen autogenerert hadde ikke dette spillet vært i nærheten av å være i samme klasse. En tilsynelatende banal liten ting som dette, som har vært ute av mote siden Halo, er tilbake (og vi skjønner ikke hvorfor alle ventet så lenge, men er happy for at id var først ut igjen).

Konklusjon
Du må kjøpe dette spillet om du liker dataspill. Det er så enkelt. Har du kost deg med et eneste FPS-spill før er dette spillet for deg.

Flerspilleren er ikke så veldig spennende, men det er helt OK å hoppe inn i et par kamper fra tid til annen. Tempoet og sporten id har gjort i å drepe fiendene er ikke like heseblesende og underholdende som enspilleren er.

Når det er sagt er enspilleren så til de grader underholdende at når rulleteksten kommer, så klager vi ikke på at spillet tok litt i overkant av ti timer å fullføre: nå skal vi tilbake til Helvete, men denne gang skal vi gjøre det tøffere for oss selv.

Karakter: 9 av 10.

+ Herlig stemning og kjempemorsomt våpen-gameplay
+ Grafikkmotoren er perfekt til dette
+ Du starter igjen når man er ferdig – vi vil ha mer!
+ Slutten hinter direkte til mer innhold

– Uinspirert flerspiller
– Kunne med fordel vært lenger, for dette er moro!

Stikkord: doom, Spill, Tester