Vi møter et dunkelt Manhattan i The Division.
Vi møter et dunkelt Manhattan i The Division.

Annonse


Dette kunne fort vært årets spill

Dessverre har det tatt lengre tid enn ønsket å anmelde et av vårens mest interessante spill, The Division. Forhåndstitten kom ti dager etter lansering og vi skulle gjerne hatt anmeldelsen klar kort tid etter denne. Slik gikk det beklageligvis ikke.

The Division
Det betyr ikke at jeg har sluttet å spille, tvert imot, og omsider er testen klar i forbindelse med lanseringen av den andre utvidelsespakken, «Conflict».

The Division er et av de mest ambisiøse spillene til Ubisoft og det ble offisielt annonsert under E3-messen i juni 2013. Det ble rakst tydelig at dette var et større spill enn Ubisoft muligens hadde sett for seg.

I mai 2014 annonserte spillutgiverne at spillet ble utsatt til 2015, i mai 2015 annonserte de at The Division ikke skulle komme før i 2016. Mange følte kanskje at Ubisoft hadde tatt seg vann over hodet, men den ekstra utviklingstiden har nok kommet godt med.

Annonse


Ubisoft har latt seg inspirere av ekte hendelser under planleggingen og utviklingen av The Division. I 2001 utførte amerikanske myndigheter en simulert terrorangrep, kalt «Operation Dark Winter», som skulle kartlegge hva som ville skje under et slik angrep. Hvordan ville nødetatene reagere under ved et angrep med biologiske våpen? Resultatet var oppsiktsvekkende dårlig.

Handlingen i The Division er satt til sentrale New York. Under angrepet har all nødvendig infrastruktur falt sammen. Vi trer inn i rollen som en del av «Strategic Homeland Division», i spillet bare refert til som «The Division». Vi er satt inn for å hjelpe med oppbyggingen av Manhattan og utforske det mørke i den dystre byen.

The Division
Fiendene bruker det som trengs for å nedkjempe deg. For eksempel en flammekaster.

Ferdigheter og karakter
The Division er typisk åpen-verdenspill der man så å si kan bevege seg der man vil når man måtte ønske det. Det har også sine rollespillelementer hvor man bygger opp karakteren sin underveis. Selve karakteren og dens styrke består av de tre hovedpilarene: skade per sekund (damage per second (DPS)), helse (health) og ferdighet (skill power). Man kan selv velge hvilken av disse man vil prioritere, eller kombinere på best mulig måte, og i starten fokuserte jeg i hovedsak på å ha best mulig ferdighet. Det fungerte i og for seg greit, men det lønner seg muligens å prioritere DPS og helse når man kommer litt opp i nivå. Det høyeste man kommer er forresten nivå 30.

Nytt med Falcon Lost, utvidelsespakken som kom i april, er at man oppgraderer karakteren sin over nivå 30 med utstyrspoeng, eller «gear score». Disse kan du enten få med å klare daglige oppdrag – som regel et utvalg av hovedoppdragene på de to hardeste vanskelighetsgradene – fullføre Incursion (mer om dette senere), ta ut verdifulle mål i Dark Zone eller kjøpe utstyr via hovedbasen din.

Tilbake til ferdigheter. Man har to hovedferdigheter og man får en superferdighet så fort man har oppgradert operasjonsbasen sin. De hovedferdighetene kan variere mellom ekstra helse, gjenoppliving, en hendig mitraljøse og et skjold, med mer. Hvilke du velger avhenger av spillestilen din og kanskje hva de andre i gruppen din har valgt. Ubisoft har lagt stor vekt på lagspill og samarbeid i The Division, og du kommer neppe langt på egen hånd.

Selve karaktertilpasningen er ikke den mest omfattende jeg har vært borti i et rollespill, og med mindre du er glad i å skifte klesstil fra tid til annen, er ikke dette noe du vil bruke særlig tid på.

The Division

Dette var vår flerspillerfavoritt i fjor.

Repeterende og repeterende
Som andre rolle- og åpen-verdenspill består The Division av både hovedoppgrad og sideoppdrag. I tillegg har man såkalte encounters man kommer over rundt om i verden. Sistnevnte er korte oppdrag og kan for eksempel være å redde ut noen gisler eller å bistå noen allierte.

Hovedoppdragene er i og for seg greie. De er utfordrende, avhengig vanskelighetsgrad og hvor mange man er, og varierte, men sideoppdragene (og encounters) er repeterende til det kjedelige. Redd dem, hjelp ham, skyt dem. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt «Warning, hostile forces approaching» i løpet av spillingen, men det nærmer seg nok et tresifret antall.

Og repeterende er et ord som ofte kan brukes om The Division. Joda, man har mange oppdrag å velge mellom og saker å utforske. Problemet er at det samme går igjen og igjen og igjen. Forhåpentligvis løser Ubisoft dette med nytt innhold – for det trengs virkelig.

The Division
Man føler seg ofte litt alene i New York.

Quantum Break byr på en fantastisk reise i tid.

Utdivelsespakke
Det er her Incursion og Falcon Lost kommer inn. Falcon Lost er den første utvidelsespakken og inneholder den utfordrende spillmodusen Incursion.

Her samarbeider man om å nedkjempe 15 bølger med fiender og en supersjef til slutt. Anbefalt «Gear Score» er satt til 160, det vil at man ikke bare kan kaste seg ut i modusen så fort man har rundet nivå 30 og forvente å klare det på første forsøk. Jeg skal innrømme at det tok noen timer før jeg lykkes, og når jeg først var ferdig satt jeg igjen med en følelse av tomhet. Var dette alt?

Selvsagt hadde hele laget kjempen med nebb og klør om å fullføre det, men plutselig var det slutt og vi hadde fullført det. Antiklimaks, er kanskje det rette ordet her.

Conflict er den neste gratisoppdateringen. Den slippes i dag og låser opp den neste Incursion-modusen Clear Sky. Her må man ha over 200 i «Gear Score», noe som betyr at jeg har mange timer foran meg før jeg i det hele tatt skal vurdere å prøve meg på den.

The Division
Infrastrukturen har brutt helt sammen.

Hitman episodeformat fungerer så som så.

Den mørke delen
Dark Zone er spillets spiller-mot-spiller-del. Når man blir lei av de vanlige oppdragene og å kjempe mot de datastyrte fiendene, kan man kaste seg ut i en litt mer fri modus. Dark Zone er ikke bare for lek og moro. Det er her man finner det ekstra bra utstyret, spesielt ved å ta ut verdifulle mål,  og det virker som de andre spillerne er mer fokusert på dette fremfor å angripe hverandre. Det er alltid litt nervepirrende når man møter på en ukjent og avventer om han eller hun vil angripe eller ikke. Som regel blir du oversatt da spilleren virker mer fokusert på sine egne saker.

Dark Zone er et perfekt sted å ta turen til når man er lei av den generiske verdenen «utenfor» samtidig som det byr på det lille ekstra og bra loot, som vi alle elsker.

Selv om de menneskestyrte fiendene eller medspillerne, alt ettersom, virker for det meste å være fredelige, får man ikke gått mange meterne i fred fra de datastyrte fiendene får de er etter deg. Det gjelder spesielt når man kommer litt høyere opp i nivå.

The Division
Samarbeid er essensen bak The Division.

Det har aldri vært så gøy å være huleboer.

Konklusjon
Med The Division har Ubisoft levert varene på både godt og vondt. Det er absolutt et godt spill og liker man denne spilltypen er det fare for at man lar seg bli hektet. Som jeg skrev i sniktitten, er grafikken strålende og lyseffektene er helt fantastiske. Det kan godt tenkes man blir lei snøstormen i et guffent New York over tid, men det er med på å skape en helt herlig stemning i spillet. Det er ekstra kjekt med dynamisk vær og det er ekstra god stemning når stormen herjer som verst.

På tross at det føles repeterende, er The Division også et spill som gir en følelsen av «bare ett oppdrag til» for å finne bedre utstyr eller gå opp i nivå.

Dessverre er det fortsatt flere feil i spillet, også to måneder etter lanseringen. Blant annet kan man sette seg fast i tide og utide, enkelte ting låses ikke opp når de skal, og det er ikke alltid funksjonen som automatisk gjenoppliver fungerer – noe som fører til unødvendig frustrasjon.

Alt i alt føler jeg at The Division er et svært godt spill og det er ikke mye som gjenstår før det ligger på en annen karakter. Mer innhold og flere varierte oppdrag bør ligge høyt opp på prioriteringslisten til Ubisoft.

Karakter: 7/10.

+ Utfordrende
+ Flott grafikk
+ God våpenfølelse
+ Kjekke RPG-elementer
+ Legger opp til lagspill

– Repeterende
– Flere feil
– Kjedelig karaktertilpasning
– Monotont stemmeskuespill

The Division ble testet på Xbox One. Det er også tilgjengelig for PC og PlayStation 4. Gratisoppdateringen 1.2 Conflict slippes i dag.

Annonse