Med radar, laser og høyoppløste kameraer ombord skal Ubers nye prosjekt gjøre førerløse biler en realitet for selskapet.
Med radar, laser og høyoppløste kameraer ombord skal Ubers nye prosjekt gjøre førerløse biler en realitet for selskapet.

Annonse


Det er ikke Batmobilen, det er bare en Uber

I disse dager kan man i Pittsburgh, Pennsylvania, se en bil kjøre rundt som til forveksling kan se ut som den hører hjemme i en film.

Oppdatert, 23.5.16, 19:40:

Vi må beklage at vi i denne artikkelen skrev at Uber tjener penger på salg av data, en påstand vi ikke har belegg for.

Ubers FoU-avdeling
Bilen kommer fra Uber sin Advanced Technologies Center (ATC) og er selskapets spydspiss når det kommer til selvkjørende biler.

Annonse


Med en lang rekke sensorer ombord skal bilen kjøres rundt i Pittsburghs gater og samle informasjon om veier og trafikkmønster.

Som med Googles biler vil det alltid være en trent sjåfør ombord i tilfelle den kunstige intelligensen skulle finne på noe sprell.

Bedre trafikksikkerhet
I selskapets pressemelding sier Uber at selvkjørende biler vil være med å gjøre den typen transport mye sikrere enn den er idag. Av alle ulykker i trafikken i løpet av et år så er 94 prosent av de grunnet mennesklig feil skriver Uber i meldingen.

I tillegg håper selskapet på at selvkjørende biler også skal gi mindre køer, billigere og letter tilgjengelig transport og langt færre liv tapt i ulykker.

Strategisk valg
Uber tjener penger på salg av sine data, og transport. Sistnevnte har en langt lavere margin for selskapet enn om bilene kjørte seg selv.

Derfor er det bare naturlig at verdens største private selskap innen persontransport ser på mulighetene for å kutte ut mellommannen, sjåføren.

Annonse