Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Nvidias toppkort 1080 lanseres senere denne måneden, mens 1070 kommer i juni. (Ill.: Nvidia)

Dypdykk: Dette er alt du må vite om Nvidias monsterkort

Spill: Dette ser svært lovende ut, og for et overklokkingspotensiale.

Det var mange som hadde ventet i spenning på Nvidias lansering av GeForce 10-serien på fredag (dette må du vite om AMDs kommende kort), men likevel var det plass til et par overraskelser og helt nye teknologier.

Bruker mindre strøm, også
Nvidias GTX 1080 og 1070 er begge raskere enn GeForce Titan; GTX 1080 er hele to ganger raskere og tar over tronen som verdens råeste grafikkort når det kommer i salg på 27. mai.

Ikke bare er GTX 1080 dobbelt så raskt som Titan, det hele gjøres på mindre 30 prosent mindre strøm.

GTX 1080 lar deg spille alle de siste spillene med samtlige innstillinger makset ut, som vist her i Nvidias lanseringsvideo:

Milliarder av dollar
Dette er ikke barnemat, det tok rundt tusen ingeniører to år å gjennomføre, og Nvidia hevder å ha investert to milliarder dollar i prosessen. Nok til en tur til mars, spøkte toppsjefen. I følge toppsjef Jen-Hsun Huang, er dette det største og dyreste prosessorprosjektet noensinne.

Så hva er det som får GTX 1080 til å tikke? Vi tar en nærmere titt.

GTX 1080 spesifikasjoner
* 9 teraflop
* 8 GB GDDR5X-minne
* 2560 Cuda Cores
* Basisklokke 1607 MHz
* Boost-klokke 1733 MHz
* Minneklokke 10 GB/s
* Transistorer: 7.2 milliarder

GTX 1070 spesifikasjoner
* 6,5 teraflop
* 8G GDDR5-minne
* Transistorer: 7,2 milliarder

Det er fortsatt en del ukjent med GTX 1070, mens det vi vet om GTX 1080 er at det kommer med omtrent 500 flere CUDA-kjerner enn 980 og klokkefrekvensen er økt til 1733 fra 1216 MHz, videre er det 9 Teraflop i 1080 mot 5 teraflop i 980, så her er det snakk om et lite kvantesprang fremover.

Fem store forbedringer.
Fem store forbedringer.

FinFET
Mye av dette skyldes overgangen til en 16 nanometers FinFET-prosess hos prosessormøllen TSMC, som ikke bare gjør sitt for å pakke flere transistorer inn på et mindre område, men det øker også klokkehastigheten og gjør prosessoren mer energieffektiv.

FinFET-prosessen betyr i korthet at transistor-gaten heves fra silisium-underlaget for å unngå elektrisk lekkasje og å øke svitsjingshatigheten, men det å gå fra 28 til 16 nanometer gjør i seg selv at alt blir mer energieffektivt og at du får omtrent 2x ytelse per watt.

GTX 1080 er mer energieffektiv, takket være FinFet-prosessen. I følge spesifikasjonene trenger GTX 1080 180 Watt, som er bare 15 Watt mer enn GTX 980.

Selve kontakten er visstnok én enkelt 8-pins strømkontakt, i motsetning til 2 6-pins kontakter som brukes i mange andre kort.

I følge NVidia er GTX 1080 faktisk 80 prosent med energieffektiv under full arbeidslast enn 980, og bruker altså bare litt mer strøm. Du trenger med andre ord antakelig ikke å bytte strømforsyning hvis du oppgraderer.

FinFET

GDDR5X
GDDR5X er forskjellig fra GDDR5 i format da det kan pumpe data i fire kanaler i stedet for to, samtidig som bussen er raskere og minnet har en større pre-fetch (forhåndshenting) uten at klokkehastigheten er høyere.

Det vil si at NVidia (og andre) kan øke minnebåndbredden uten å måtte gå til mer komplekse designer som HBM, som mange ventet ville komme i 1080. GTX 1070 vil derimot komme med det mer tradisjonelle GDDR5-minnet som mange kjenner fra før.

GDDR5X-minnet i GTX 1080 kjører på 10 GB/s per pin, som gir kortet 320 GB/s i minnebåndbredde, som interessant nok er litt mindre enn GTX 980 Ti (som har 336 GB/s), som viser at minneteknologien ikke helt klarer å holde tritt med utviklingen på GPU-fronten. GDDR5X-minnet kan imidlertid gå opp til 14 GB/s, så ingen vet helt hvorfor NVidia klokker minnet såpass lavt.

SLI og 240 Hz
Det bør nevnes at GTX 10180 kommer med en ny SLI-bro, som ikke er kompatibel med andre kort enn de i samme serie. Fordelen er derimot at den nye SLI-broen har dobbelt så høy båndbredde. Dette kan imidlertid omgås med DirectX 12-spill som kan bruke to grafikkort uavhengig av leverandør og SLI/Crossfire.

Videre støtter GTX 10-serien DisplayPort 1.3 og HDMI 2.0b, som gir muligheten for HDR-støtte og gjør det mulig for Pascal-GPer å støtte 1080p og 1440p-skjermer på opp til 240 Hz, ultrabrede 1440p-skjermer på 190 Hz og 4K-paneler opp til 120 Hz. Det kan med andre ord komme enda raskere paneler på markedet enn de vi kjenner i dag.

Den nye SLI-broen.
Den nye SLI-broen.

Klokkehastigheter og overklokking
Under Nvidias lansering viste de spillet Paragon som kjørte med en GPU-klokke på 2114 MHz med minne på 5508 MHz – luftkjølt på 67 grader celsius med 60 bilder i sekundet, som viser litt av overklokkingspotensialet i det nye grafikkortet.

Dette er i motsetning til spesifikasjonene til kortet som lister opp at GTX 1080 kjører på 1733 MHz, og gir oss en overklokket boost-klokke på 23 prosent med vanlig luftkjøling. Her er det potensiale!

«Simultaneous multi-projection»
I dag fungerer grafikkort ved å først tegne et matematisk 3D-bilde for så å projisere dette på en 2D-skjerm. Dette er egentlig ikke 3D, men det «lurer» hjernen til å tro at det er det fordi det beveger seg og oppfører seg som 3D (men, altså på en 2D-skjerm).

Hva i alle dager er «Simultaneous multi-projection?»
Nytt av dagen er Simultaneous multi-projection, der Nvidia med de nye kortene kan tegne til 16 forskjellige «viewports» (som er et fint ord for skjerm), samtidig.

Det kan føre til bedre bilder som er mer 3D-aktige enn før, og mye annet rart – det fremste bruksområdet ser derimot ut til å være de som bruker mer enn én skjerm.

Her kan vi se at bildene på to skjermer er kinkige, spesielt på gulvet ved kolonnen der vinkelen blir feil. Dette er veldig kjekt for de med flere skjermer, for eksempel 3 skjermer, siden det nå skal være mulig med Pascal å regne ut et bilde for hver skjerm - og dermed ta i betraktning synsvinkel og lignende.
Her kan vi se at bildene på to skjermer er kinkige, spesielt på gulvet ved kolonnen der vinkelen blir feil. Dette er veldig kjekt for de med flere skjermer, for eksempel 3 skjermer, siden det nå skal være mulig med Pascal å regne ut et bilde for hver skjerm – og dermed ta i betraktning synsvinkel og lignende.
Med simultaneus multi-projection blir gulvet rettet ut i riktig vinkel. Slik er det mulig å få «riktig» bilde når du snur tre skjermer rundt hodet - i stedet for å dreie et «flatt» bilde, slik det var før.
Med simultaneus multi-projection blir gulvet rettet ut i riktig vinkel. Slik er det mulig å få «riktig» bilde når du snur tre skjermer rundt hodet – i stedet for å dreie et «flatt» bilde, slik det var før.

VR-bilder og multiprojeksjon
Bilder som går gjennom en VR-bilde blir forvrengt av linsen som sitter foran øynene i VR-settet. Måten å komme seg rundt dette på er å forvrenge originalbildet slik at det blir forvrengt «riktig» igjen av linsene.

Med multiprojeksjonen til Nvidia går de derimot et hakk videre.

I stedet for å forvrenge bildene alt for mye, bruker de fire paneler for hvert øye bak linsen, og på grunn av multiprojeksjonsteknikken gjøres dette i en enkelt runde i grafikkortet. Dette skal gi oppimot 40-50 prosent bedre ytelse.

VR-briller drar også nytte av multiprojeksjon på en annen måte - nemlig at GeForce 1080 kan tegne to bilder til to skjermer i samme runde gjennom grafikkortet.
VR-briller drar også nytte av multiprojeksjon på en annen måte – nemlig at GeForce 1080 kan tegne to bilder til to skjermer i samme runde gjennom grafikkortet.
Det gir en økning i ytelsen fra 67 FPS til 96 prosent i VR-situasjoner, som skulle være et hyggelig lite tillegg for de av som spiller VR fremover.
Det gir en økning i ytelsen fra 67 FPS til 96 prosent i VR-situasjoner, som skulle være et hyggelig lite tillegg for de av som spiller VR fremover.
Anser er det perfekte verktøyet for å ta skjermbilder, synes toppsjefen i Nvidia.
Anser er det perfekte verktøyet for å ta skjermbilder, synes toppsjefen i Nvidia.

Ansel
Anselteknologien ble også vist frem i forbindelse med lanseringen av GeForce GTX 10-serien. Ansel lar deg ta spesiallagde skjermbilder av spillene dine, i sinnsykt høy oppløsning (tusen ganger høyere enn 4k!).

Du kan redigere samt bruke filtre på dem, rett fra selve spillet. Ansel lever i driverne, så det hele er nokså sømløst.

Det er også mulig å ta 3D-skjermbilder med full 360 graders stereo med programvaren, som kan vises på for eksempel HTC Vive og liknende.

Det er også mulig å vise frem bildene på mobilen på to måter; enten som VR med for eksempel Google Cardboard til mobilen din, eller som en skjerm der bildet flytter seg når du flytter på telefonen rundt i 3D-bildet.

Det er som en kunstform, mener Jen-Hsun Huang, som sikter til at du kan flytte rundt i spillene eller vente til helt riktig tidspunkt med lyssetting og liknende for å lage helt perfekte skjermbilder.
Det er som en kunstform, mener Jen-Hsun Huang, som sikter til at du kan flytte rundt i spillene eller vente til helt riktig tidspunkt med lyssetting og liknende for å lage helt perfekte skjermbilder.

Konklusjon/Avsluttningsvis
– Vi tror at i løpet av de neste par årene kommer til å kunne gjenskape menneskeheten og mennesker gjennom grafikk, så dette er en ganske spennende tid å leve på i grafikkbransjen, sier Jen-Hsun Huang.

Nvidia fortsetter å flytte grensene for grafikkort slik at det stadig blir bedre spillflyt med høyere innstillinger – og etter hvert som spillene dytter sine grenser med denne nye maskinvaren har nok Huang rett; fotorealisme er rett rundt hjørnet.

I mellomtiden kan vi nyte godt av verdens raskeste, og nest raskeste, grafikkort. Prisen er ikke særlig høyere enn nåværende kort, og ytelsen snakker for seg selv – 2 ganger raskere enn det som tidligere var verdens raskeste grafikkort, og det med bare litt mer strøm. Det er et overbevisende salgsargument fra Nvidia.

Kortene kommer i butikken den 27. mai, og vi må antakelig vente til da for å se hva de norske prisene blir, men tommelfingerregelen er gange med ti for å ta høyde for import og skatter. Ser du på et 1070-kort må du derimot vente til 10. juni.

Nvidia lanserer også Founders Edition-versjoner av begge kortene de lanserte på fredag, som kort fortalt betyr at de er referansekortene til Nvidia og skal være spesielt overklokkbare fra fabrikken – og som de viste under lanseringen er det mye å gå på begge kortene.

Stikkord: dypdykk, geforce, grafikk, nvidia, Spill