Mozilla vurderer en helt ny nettleser basert på Googles Chromium.

Annonse


Mozilla vurderer å skrote Firefox

Tall fra NetMarketShare viser at Mozilla Firefox stadig taper brukere, samtidig jobber selskapet med nestegenerasjons nettleser.

Gecko eller Chromium?
Det største spørsmålet Mozilla står overfor, er om de skal gå for Gecko – deres egenproduserte motor – eller Chromium-variant – som utvikles av Google.

Forrige uke skrev Mozillas skysjef, Mark Mayo, at de nylig har begynt å eksperimentere med en helt ny nettleser, hvis kodenavn er Tofino.

«Vi jobber med nettleserprototyper som både ser og føles som noe helt annet enn nåværende Firefox. Premisset for dette eksperimentet kunne ikke vært enklere: hva vi ønsker at en nettleser skal gjøre for oss – både på PC-er og mobile enheter – har endret seg mye siden Firefox 1.0, og vi er langt på overtid når det gjelder nye ideer», skriver han på Medium.

Annonse


Les også: Nå runder Chrome versjon 50.

Tofino
En mindre gruppe med Mozilla-utviklere skal de neste tre månedene jobbe med Tofino. I løpet av den perioden må de bevise at den nye nettleseren er mulig. Ellers vil Mayo avslutte prosjektet.

«Den prototypen vi er mest fornøyd med nå, er bygget på Electron og React, ikke Gecko og XUL. […] Betyr det at vi ikke tror på Gecko? Hva vil plattformgruppen tro? Vil de tro oss på at prosjektet ikke har noe med teknologivalget å gjøre, det er hva browser.html er for? Hva om nettutviklere føler at vi gir opp Firefox og Gecko?», spør han.

Electron er et rammeverk med åpen kildekode som igjen er bygget på Googles Chromium-motor. React er et JavaScript-bibliotek bygget på åpen kildekode som blir vedlikeholdt av Facebook med flere.

Les også: Dette kan øke Firefox‘ minnebruk med 20 prosent.

Implementering av API-er
Mozillas teknikksjef, David Bryant, gav ytterligere kommentarer i et annet blogginnlegg, der han blant annet skriver om å integrere Electrons API-er i Gecko-motoren.

Mozilla nekter å kommentere Tofino og hvilken nettlesermotor til slutt kommer til å bruke. Til Computer World skriver Mozillas markedsføringssjef, Jascha Kakas-Wolff, at «de ikke deler ferdige planer for deres eksperimenter».

 

Kilder:
Medium 1, 2,
Computer World,
IDG

Annonse