Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Microsoft kom sent til en rekke marked - fordelen er at de nå har ett OS til alle enheter i motsetning til Apple og Google. (Ill.: Trond Bie/ITavisen)

Microsoft-toppsjef til ITavisen: – Vi har løst et problem Apple og Google ikke engang har begynt på

Silicon Valley (ITavisen): Dette er den store styrken til selskapet.

Silicon Valley (ITavisen:) Greg Sullivan er ikke hvem som helst. Han har vært i selskapet i 25 år, og hatt innvirkninger på selskapets maskin- og programvare-visjon i like mange tiår.

Dette skjedde på Build 2016.

En smakebit på Microsoft 2025
Vi satte oss ned med Microsoft-sjefen for å skjønne hva han mener om Microsoft anno 2016, og hvordan han mener selskapet skal stake ut kursen de neste tiårene.

– En av tingene som traff meg under gårsdagens Satya-presentasjon var to-delt: hva vi får til med Windows 10 allerede nå. OS-et kjører på så utrolig mange enheter. Utvalget er mye bredere enn konkurrentenes, og når vi har fått skikkelig momentum med Windows 10, vil strategien vår se enda klarere ut.

– Nummer to: visjonen for AI og bot-rammeverket inspirer meg. Dette er rett og slett litt risky for Microsoft, men vi må strekke oss ut og ta sjanser. Det er spennende å se. Det er slik man innoverer. Hvordan kan vi langsiktig endre måten vi kommuniserer med datamaskiner på?

Sullivan sikter nok her spesielt til Windows Phone/10 Mobile (alle Microsoft-ansatte vi har snakket med referer til Windows Phone, og ikke Mobile – dette er tydelig forvirrende for dem også) hva angår en tydeligere strategi i segmentet de nesten ikke er tilstedeværende: mobiler.

Greg Sullivan vet at Microsoft ligger bak på mobil-markedsandel, men hevder at de er bedre rustet for fremtiden enn konkurrentene.
Greg Sullivan vet at Microsoft ligger bak på mobil-markedsandel, men hevder at de er bedre rustet for fremtiden enn konkurrentene.

Stakkars Windows Phone
Han var nemlig i Windows Mobile-teamet helt tilbake i 2007. Deretter ble Terry Meyerson hyret inn – han forenet maskinvare og programvareteamene. Dette er spesielt viktig med tanke på at Windows 10-kjernen er på alle enheter. Uansett: Sullivan brenner for Microsofts mobil-satsing, men han må bare tåle å vente.

Strategien til selskapet er nemlig å ikke fokusere på Windows-mobiler før Windows 10 har fått mer «traction». Dette er en uttalt strategi vi har hørt det siste året, og som også ble kommunisert under dette møtet.

Planen er å gjøre Windows 10-kjernen så dominerende at utviklerne må kode apper til alle formfaktorer, inkludert de fra 4 til 6 tommer.

Samme opplevelse på alle enheter
– Bruker du Windows 10 på flere enheter er fordelen at grensesnittet er likt på samtlige. Vi har gjort mye for å koble alt sammen, sømløst i skyen.

– Biometri, en Microsoft-konto for alt, og en sky som forener – der er vi allerede, og når vi lanserer Windows 10-storoppdateringen i sommer blir det en butikk på alle enheter, og alt innhold vil fungere på all maskinvare. Konkurrentene våre har delt opp dette – faktum er at vi bygget Windows 10 for å takle en forent opplevelse.

Sullivan er stolt over valgene Microsoft gjorde for 25 år siden når de introduserte NT-kjernen (Show Stopper!, en bok om utviklingen av NT anbefales varmt). Takket være den kan Windows kjøre på alt fra biler til mini-dingser i IoT-segmentet.

– Alle er velkommen hos oss
– Vi er mer inkluderende. Selv om jeg velger en Surface betyr ikke det at jeg velge Windows Phone. Vi er samtidig klar over at mange av våre kunder har Android og iOS-enheter. Selv om kunden ikke velger en eneste Microsoft-enhet, så har vi en forent plattform og tjenester på konkurrerende tjenester.

– En av visjonene våre er å lage mer personlige opplevelser. Dette inkluderer tale, gester, input som pen og ansiktsgjenkjenning og biometri – til og med hvor øynene dine beveger seg foran skjermen. I stedet for at vi må lære hvordan en PC-en fungerer, så skal PC-en skjønne oss. Det er veldig spennende og visjonært.

Når det er sagt: dette er ikke bare en Microsoft-greie, men en samtale bransjen har. Det var ikke lett å forene alt under Windows 10-kjernen. Vi måtte få det til samtidig som vi utviklet det hele. Hele poenget er gjøre oss mer effektive, gjør det enklere for utviklere og ikke minst er det en fordel for kundene. En app, en butikk – på alle enheter.

Windows Phone/Mobile
– Jeg var som sagt i Windows Mobile-gruppen i 2007. En av tingene vi tror kommer til å skje grunnet koblingen mellom alle dingsene, er at folk ikke lenger trenger å tenke på å manuelt koble dem sammen for å få utført arbeidet, bli underhold og få informasjonen de trenger.

Vi tror denne strategien vil gagne oss langsiktig. Når vi ser på markedet i dag er det to OS som gjelder: iOS og Android, men de har begge samme utfordring, en vi allerede har løst.

– De har en plattform for mobil og en separat plattform for PC-er. Det er to helt separate univers. Vi forventer at når Windows 10 blir stort nok, kombinert med Universal Apps-strategien, så blir det veldig spennende for utviklere, og ikke minst enkelt for dem å få appene over til mobil.

Vi forandret hvordan hele markedet spiller nå, mener jeg: vi må ikke vinne i bare mobil-segmentet. Vi mener vi allerede har forandret alt. Vi har en forent plattform som kan alt, fra spill til produktivtet. Du skal ikke tenke på hvilken enhet du sitter foran, du skal bare få ting gjort.

– Fordelen med å bryte ned disse skillene kommer til å gi merverdi. Folk tenker ikke helt over hvor kronglete det har vært til nå å koble alle dingsene sammen. Vår plan er å lage en plattform slik at all informasjon flyter sømløst mellom alle enheter.

Vi gleder oss til å utforske den forente Windows-opplevelsen. Helst med en Surface Phone i hånda. Tidlig neste år, kanskje?

Stikkord: Build2016, microsoft, Silicon Valley