Vi tar ikke lett på testene våre - det straffes vi trolig for.
Vi tar ikke lett på testene våre - det straffes vi trolig for.

Annonse


Derfor har vi enda ikke fått testet Galaxy S7 – dette er vår test-filosofi

Vi venter fortsatt på vårt Samsung Galaxy S7-testeksemplar. Hvorfor? Jeg er ikke helt sikker, men har en teori.

Les våre nyeste tester.

Det handler om å se helheten i produktene
Vi i ITavisen er stolte av testene våre. Vi bruker mye tid før vi mener noe, ofte langt mer enn konkurrentene. Dette blir viktigere og viktigere med tanke på at de fleste toppmodellene er svært gode: det er altså mindre og mindre som skiller dem, og kvaliteten er svært god.

Mobiler er langt mer personlige enn som så.

Annonse


Da er det viktig å ta seg god tid til å bruke produktet som en forbruker, og ikke som en journalist med deadline – da ender man ikke opp med å leve med produktet, men å haste gjennom funksjons- og spesifikasjonslista. Vi bruker ofte flere uker på en test.

Dette har også en annen effekt: det er langt vanskeligere for oss å gi toppkarakterer, fordi vi skjønner i større grad hva som skiller produktene, bortsett fra CPU, RAM og kamera – den magiske x-faktoren som er vanskelig å forklare, men som vi gjør vårt ypperste for å kommunisere.

Ærlighet varer lengst
Så til kjernen: jeg har i løpet av det siste året observert at våre konkurrenter, ofte med mindre, noen ganger med større leserskare, får testmobiler lenge før vi får dem, om vi får dem i det hele tatt.  Jeg ser også at konkurrenter ofte gir svært høye poengsummer til produktene.

Vi tror det er flere grunner til at mange tar lett på tester og gir høye poengsummer:

  • Man får testproduktene fra de store selskapene først, fordi de vet at publikasjonen er gavmilde med tallene
  • Publikasjonen kan smelle på seksere eller 10-ere på forsiden, og på den måten dra inn enda flere lesere (hvem bryr seg vel om et firer-produkt nå for tiden?)

Dette har flere uheldige bivirkninger for oss, foruten at dere som ITavisen-lesere må vente lenger: det forsurer poengskalaen fordi det går inflasjon i toppkarakterer. Når vi så gir syv eller åtte poeng, kan dette sees på som dårlig fordi konkurrentene pøser på – dette medfører ikke riktighet fordi vi vurderer alle aspekter av et produkt.

Vi lover å gjøre vårt beste
Det er selvfølgelig opp til Samsung, Huawei, Microsoft, Apple, Google eller hvem det skulle være om de vil låne oss produktene, men vi ønsker å være åpne ovenfor våre lesere om hvordan vi ser på dette, og hvorfor testen av S7 fortsatt ikke har kommet (den er utsolgt i USA, vi har prøvd), og at vi tar tester av produkter som koster svært mange penger seriøst. Dette fordi du skal være fornøyd om du velger å handle etter å ha lest en anmeldelse hos oss.

ITavisen er fullstendig uavhengige. Ingen forteller meg eller ITavisens freelancere hva eller når vi skal teste noe, og selvsagt ikke hva vi skal gi av karakterer.

Annonse