I Norge får ikke kundene bestemme hva de liker best.
I Norge får ikke kundene bestemme hva de liker best.

Annonse


Det lukter råttent i den norske taxinæringen

Pirat-taxi er nok på mange måter et norsk fenomen, og det er svært lett å skjønne hvorfor.

Riv ruskende galskap
Taxiprisene i Norge er spinnville. Det er flere grunner til det, men et av dem er den utdaterte sentralen som skal hjelpe til med informasjonsflyten – et konsept som har vært poengløst i nesten 10 år nå. Smartmobiler? Ja, de finnes – de har til og med GPS og apper.

Alle næringer vil tjene mest mulig penger, selvsagt, det er deres rett. Problemet oppstår når det kommer alternativer basert på ny teknologi samtidig som lovverket er utdatert. Da ender den gamle næringen med å bli urettferdig beskyttet, og ingenting forandrer seg før polikerne får ut fingern. Det kan ta lang tid.

I mellomtiden kan taxi-næringen herje med latterlige priser og dårlig service (er man vant til app-transport er det helt latterlig å ikke kunne se hvor sjåføren er).

Annonse


Fordelen med Uber og Lyft er flerfoldige: lave priser, bestilling med app, svært hyggelige sjåfører som kan jobbe når de føler for det, og enkle muligheter for å dele på utgiften.

Trolig er kriminalitet som dette langt vanskeligere når alt går via nettet med tjenester som Uber.
Trolig er kriminalitet som dette langt vanskeligere når alt går via nettet med tjenester som Uber. Kunden ser hvor han eller hun har kjørt, og skulle en fører jukse klager man til tjenesten og får pengene tilbake.

Alltid hyggelig, og uten at man føler seg plyndret
Jeg har tatt flere hundre Lyft og Uber-turer i California og har aldri en eneste gang opplevd problemer. Faktisk har noen av de hyggeligste samtalene jeg har i nye strøk i dette gigantiske landet vært med sjåfører fra Uber og Lyft. Det er sjelden jeg kan si det om sure taxi-sjåfører på samme kontinent. De later som at kortleseren ikke fungerer for å ta betalt dobbelt opp – noen røyker til og med i bilen.

Glem det. Jeg nekter å betale for en tjeneste jeg synes er elendig, og jeg synes oppriktig synd på de i Norge som fortsatt må ta til takke med overprisede taxi-er som er langt fra så transparente som Uber og dets konkurrenter er.

Hva er det med Norge?
– Vi har aldri vært i tvil om at denne type piratvirksomhet er ulovlig, og det er også sagt gjentatte ganger fra Samferdselsdepartementet og politiet. Samtidig har det vært forsøkt å reise tvil om dette med bakgrunn i frifinnelsene av tre Haxi-sjåfører i Stavanger og en Uber-sjåfør i Oslo tingrett. Dommen i lagmannsretten feier denne tvilen til side, og vi kan forhåpentlig nå få slutt på denne organiserte piratvirksomheten, sier direktør Kristin Male. (Kilde).

Selvsagt har dere aldri vært i tvil Male, forretningsideen deres har gått ut på dato, og det eneste som kan redde dere fra at kundene bestiller fra andre er å bli beskyttet av et utdatert lovverk.

De nye tjenestene er ingenting å være redd for, det samme kan ikke sies om en næring som trenger en egen interesseorganisasjon for å overleve på kundenes bekostning.

Annonse