https://pbs.twimg.com/media/CcJE7jmXIAABJzk.jpghttps://pbs.twimg.com/media/CcJE7jmXIAABJzk.jpg
NetCom blir Telia

Annonse


NetCom blir til Telia og gjør roaming gratis i norden

Rett før helgen stod det å lese flere steder at NetCom skulle bli Telia, og i dag inviterte Telia til pressekonferanse med lovnad om at en stor nyhet skulle presenteres. Det var Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge som i dag styrte showet fra podiet.

Det meste blir som før
Rent praktisk så bedyrer Telia at alt skal arte seg som tidligere for NetComs kunder, og at dette er en svært nøye planlagt endring og utrulling som nå kommer til å skje de nærmeste dagene og ukene fremover.

Har gjort leksene sine
Selskapet har har bygget ut nettverk sitt gjennom siste 24 månedene, og har en befolkningsdekning, som Telia kaller det, på 96 prosent, sier Foss.

– Vi har 4G+ i alle fylker, og 4G i alle kommuner, legger han til.

Annonse


Telia har i tillegg posisjonert seg ved å slå sammen to enheter, Telia Sonera, og Tele2. Dette har i følge administrerende direktør Foss, vært for å bygge størrelse, kompetanse og posisjon i markedet.

Som et resultat av dette faser de ut Tele2, og fokuserer på de fire merkevarene som selskapet nå har valgt å fokusere på videre.

Abraham Foss
Abraham Foss

Merkevaren, delt i fire
For å treffe en bred demografi så har Telia valgt å satse på fire merkevarer som treffer ulike kundegrupper.

Første her er Chess, den kule og ungdommelige leverandøren. For å understreke dette trekkes X-Games frem og at Chess var hovedsponsor for lekene.

Andre merkenavnet ut er det økonomiske alternativet, One Call, som er ment for de som setter kostnad foran utvidet funksjonalitet.

Det tredje er Mycall, tidligere Lebara,  som er kontantalternativet for dem som ringer mye til utlandet.

Sist men ikke minst kommer Telia, som selskapet har valgt å satse på som sitt Premium Brand. Dette er et ordvalg som gikk igjen flere ganger. Det er tydlig at de ønsker å differensiere Telia fra resten av sine produkter, og at bedrift kommer til å bli ett viktig satningsområde videre.

– Dette skal ikke være en intern øvelse, det skal bety noe, og de det skal bety noe for er kundene, sier Foss fra podiet.

Roam Like Home
Første verdiøkningen som NetComs kunder opplever er konseptet som Telia presenterte i dag, nemlig «Roam Like Home». Tjenesten som automatisk er tilgjengelig for alle tidligere NetCom-kunder fra og med 1. mars gjør at du kan ringe, sende sms og surfe som om du var hjemme.

Roam Like Home vil gjelde i Sverige, Danmark, Finland, Estland, Latvia og Litauen. Det nye tilbudet gjelder for alle NetComs kunder, både privat og bedrift.

– Vi sa det ville komme spennende nytt når vi byttet navn fra NetCom til Telia. Nå lanserer vi Roam Like Home som første bevis på at våre kunder vil nyte godt av vår internasjonale styrke, sier Abraham Foss, administrerende direktør i Telia Norge.

De som er kunder av Chess, MyCall og OneCall vil ikke få denne funksjonen lagt til på sitt abonnement.

En betydelig investering
Mange av oss har gått på «roaming-smellen» en eller annen gang, i liten eller større grad. Så det er klart at det her er en betydelig melkeku som Telia gir slipp på.
På spørsmål om hva denne endringen koster selskapet i tapte roaming-inntekter, vegrer Foss å gi noen konkrete tall.

– Det jeg kan si er at dette representerer en betydelig investering for oss, men at vi ser at dette kan være med å gjøre oss mer attraktive for våre kunder, sier Foss.

Endringene er gjennomført som et resultat av at de har hørt på markedet sier Telia. De har blant annet gjennomført en brukerundersøkelse i samarbeid med YouGov. I undersøkelsen ble brukere spurt om deres forhold til datatrafikk og bruk av dette på reise. Hele 87 prosent svarte at de skrur av data før de reiser ut av landet, og 47 prosent mente at smarttelefonen var det viktigste vi tok med oss på reise.

– Vi har spurt 1000 mennesker om hva som er viktig for de når de er på reise, og det kanskje verdt å merke seg at tre ganger så mange synes at smarttelefonen er viktigere enn tannbørsten, kommenterer Foss.

Annonse