Taxinæringen kjemper fortsatt for overlevelse i en ny økonomi.
Taxinæringen kjemper fortsatt for overlevelse i en ny økonomi.

Annonse


Taxinæringen splittes i kampen om kundenes gunst

VG skriver i dag om at Oslo Taxi og flere andre sentraler jobber med å utbedre sine eksisterende eller utvikle nye apper for bestilling og betaling av drosjeturer.

Mange apper
Bergen Taxi, Norges Taxi, Taxi2 og Oslo Taxi er noen av de som utvikler egne applikasjoner for sine sentraler.

– Vi jobber sammen med Internett Trafikkformidling og vil i løpet av året ha opp en løsning som gjør at kundene kan betale via vår app, kommenterer daglig leder Jan Valeur i Bergen Taxi til VG.

– Vi er i gang med et arbeid hvor vår app skal bli en betalingsapp, men vi er ikke helt i mål. Det ser ut som om de fleste taxiselskaper nå utvikler en betalingsapp. Det blir mange av dem og det vi egentlig burde fått til, er en fellesapp. Vi har noen felles fora, så vi får se om vi kan lufte det, sier styreleder Christel Gundelach i Taxi 2 AS til VG.

Annonse


En av de som er kommet lengst i dette arbeidet er Oslo Taxi, med sin TaxiFix app har de innledet et samarbeid med Vipps. Vipps er DNBs betalingsløsning for mobil som har cirka 1,1 millioner brukere fordelt på alle landets banker.

– At Oslo Taxi gjør dette, viser at konkurranse virker, sier Espen Anderssen ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI til VG.

Han støtter også Christel Gundelach i Taxi 2 AS med å kaste ballen over til Oslo Taxi:

– Hvis de [Oslo Taxi journ.anm.] er enda mer offensive, så skiller de Taxifix ut i et eget selskap og tilbyr de andre drosjeselskapene å bli med. Da hadde vi fått en virkelig god drosjeapp, legger Andersen til ovenfor VG.

Les mer av vår dekning av evolusjonen innen samferdsel her

Norgestaxi-sjefen skeptisk til fellesapp.
Ikke alle er like enige i at en felles app vil være en god løsning for næringen.

– Når vi har utviklet og har i drift en så god betalingsapp som vi har, er det et konkurransefortrinn for oss, sier daglig leder Truls Moksnes Børresen i Norgestaxi AS til VG.

Det virker altså som om retningen i bransjen er å utvikle egne spesialiserte løsninger for hver sentral, og ikke en felles løsning som ville være et bedre valg for kundene. Norges TaxiForbund opplyser på sine hjemmesider at det årlig kjøres 33 millioner taxi-turer i norge. Disse turene transporterer 53 millioner passasjerer. Det er nærliggende å tro at mer synergi mellom selskapene ville kommet både bransje og kunder til gode.

Børresen presiserer videre at de har en app de er fornøyd med.

– Vi har utviklet en app hvor du kan betale med den. Du kan følge sjåføren på vei til deg og får fastpris, sier han til VG.

Kjemper ikke på pris med Uber
Førsteamanuensis Espen Andersen ved Institutt for strategi og logistikk ved Handelshøyskolen BI sier at Oslo Taxi har tilleggskrav på seg fra myndighetene som svekker deres evne til å konkurrere på pris med selskaper som Uber.

– Men så har de nok jevnt over bedre sjåfører og tilbyr sikre turer. Men når de først er i gang, bør de innføre det samme systemet som Uber, hvor sjåførene rates, slik at du kan be om å få de beste sjåførene; de med fem stjerner. Da er du sikret en sjåfør som tidligere kunder har gått god for er god, sier Andersen til VG.

– Vi er egentlig ikke så opptatt av Uber, men vi er fornøyd med at vi nå kan tilby en app og et betalingssystem som er minst like enkelt å bruke som det Uber har. Dessuten blir inntektene her, de forsvinner ikke ut av landet, slik store deler av Uber-inntektene gjør, uttaler adm. dir. Bjørn Rebne i Oslo Taxi til VGs reporter.

Taxifix med integrasjon mot Vipps skal være klar til sommeren i følge Oslo Taxi.

Hva tenker du som kunde? Vi ser frem til å følge debatten i kommentarfeltet

Kilde:
VGnett
Norges Taxiforbund

 

Annonse