Etter tre heftige timer, sitter vi igjen med et godt førsteinntrykk av The Division.

Annonse


Sniktitt: Dette bør du vite om et av årets mest spennende spill

Malmø (ITavisen:) På tampen av fjoråret skrøt vi Rainbow Six Siege opp i skyene. Er vi like positive til det neste taktiske skytespillet fra Ubisoft? Vi tok turen til Malmø for en smakebit.

Les vår test av Rainbow Six Siege her.

The Division
Spillet ble først annonsert under E3-messen i 2013, men utviklingen startet faktisk sommeren 2012. Når det lanseres 8. mars har det vært under utvikling i underkant av fire år, noe som er over gjennomsnittet for et storspill.

Ubisoft har latt seg inspirere av ekte hendelser under planleggingen og utviklingen av The Division. I 2001 utførte amerikanske myndigheter en simulert terrorangrep, kalt «Operation Dark Winter», som skulle kartlegge hva som ville skje under et slik angrep. Hvordan ville nødetatene reagere under ved et angrep med biologiske våpen? Resultatet var oppsiktsvekkende dårlig.

Annonse


Handlingen i The Division er satt til sentrale New York. Under angrepet har all nødvendig infrastruktur falt sammen. Vi trer inn i rollen som en del av «Strategic Homeland Division» (SHD).

SDH skal forhindre videre forfall av den amerikanske befolkningen og ta dem som er skyldige for denne pandemien.

New York befinner seg i midten av en apokalypse.
New York befinner seg i midten av en apokalypse.

Åpen verden
The Division er et klassisk åpen-verdenspill der man er fritt til å velge hvor man vil gå. Den sentrale delen av Manhattan består av «Dark Zone», flerspillerdelen (som du kan lese om lenger ned i artikkelen). Områdene rundt kan en på egen hånd, eller med venner, utforske et New York i ruiner.

Utenfor «Dark Zone» er det historieoppdrag og sideoppdrag som gjelder. Her jobber man med å ta nye områder for å låse opp flere deler av byen og bygge den opp igjen.

The Division er satt til vinterstid, og områder som man gjør trygge, blir blant annet pyntet med juledekorasjoner.

Lagspill
Ubisoft er veldig klare på at dette er et flerspillerspill, og det er lagt mye arbeid for å få det til å fungere best slik. Når det er sagt, er det fullt mulig å spille The Division alene, men jeg er usikker om man får like mye utbytte av det da.

Hvert lag består av maksimalt fire spillere, men under vår demonstrasjon var vi totalt tre stykker: én utvikler og to journalister.

Vår første oppgave var å opprette en utpost og en base. Vi har hele tiden en veiviser, i form av en oransje strek eller pil, hengende over oss – det skal godt gjøres å gå seg bort. I tillegg har man til enhver tilgang til et oversiktskart der man kan se trygge områder, mulige historie- og sideoppdrag og andre interessante målområder.

En ting jeg var godt fornøyd med i Siege, var den gode kunstige intelligensen til motspillerne. Den virker ikke å være på samme nivå i The Division: fiender er ikke like flinke å gå ta dekning eller flytte seg taktisk, men dette spillet fokuserer uansett ikke like mye på realisme.

Fiendene er delt opp i forskjellige nivåer og vi har såkalte «sjefer» som tåler mye mer enn de vanlige fotsoldatene. Jo høyere opp man er i nivå, jo tøffere fiender møter man.

Man møter en rekke forskjellige fiender. Den ene sterkere enn den andre.
Man møter en rekke forskjellige fiender. Den ene sterkere enn den andre.

Rollespill
The Division har også et omfattende rollespillsystem. Her er det mulig å tilpasse utseende, klær, tilbehør, våpen og våpenutstyr og en rekke spesialegenskaper. I starten har man ett hovedvåpen og ett sidevåpen, men når man kommer høyere opp i nivå har man ett ekstra hovedvåpen i arsenalet sitt.

Spillerne er ikke delt inn i klasser, noe som betyr at hver spiller kan velge mellom utstyr og spesialegenskaper fra tre forskjellige hovedkategorier: medisin, teknologi og vitenskap, men det er selvsagt smart om disse utfyller de andre på laget.

Når man fullfører hovedoppdrag får man erfaringspoeng som man kan bruke til å oppgradere hovedbasen sin, «Base of Operations», og man får tilgang til nye modifikasjoner, talenter og andre oppgraderinger.

Det er mange forskjellige spesialegenskaper i The Division. Alt fra ting helsegenererende pakker til bomber og miner du kan bruke for å ta ut motstanderne. Disse kan også modifiseres til å bli bedre eller ha andre funksjoner. Blant annet er det mulig å modifisere det stasjonære maskingeværet med en flammekaster.

The Division har også et omfattende byggesystem (craft). Rundt om i byen kan man finne elektroniske enheter, våpendeler, verktøy og stoffer. I hjemmebasen kan man bruke disse for å bygge våpendeler og annet tilbehør.

The Division handler om å overleve.
The Division handler om å overleve.

Dark Zone
Det definitive høydepunktet i The Division er mystiske Dark Zone. Det er her flerspillerkampene foregår og her man finner det beste utbyttet. Å bytte fra Dark Zone og den litt mer trygge verden utenfor og vice versa, fungerer sømløst. For å entre Dark Zone trenger man ikke å søke etter motstandere og liknende, man åpner en dør og så er man der. Sømløst!

Dark Zone er låst til maks 24 spillere, det vil si sånn omtrent seks lag hvis vi tar høyde for at det er fire stykker på hvert lag. I tillegg er det datastyrte fiender tilstede.

Under utforskningen av Dark Zone kan man støte på andre, menneskestyrte spillere, enten venner eller fiender. Det er mulig å kommunisere med de andre lagene direkte i spillet, men er man typen som liker å spille uten mikrofon, kan man sende ulike forhåndsprogrammerte meldinger til de andre lagene. Blant annet vifte med et hvitt flagg for å signalisere at man overgir seg, eller vinke til dem. Det klareste signalet er definitivt å avfyre et skudd – det kan ikke misforstås.

Før man avfyrer det første skuddet mot en menneskestyrt fiende, er alle «venner». Så fort man har avfyrt, går man «rogue» og man blir lettere å se på kartet og viser at man ikke lenger har vennligsinnede hensikter.

Les også: The Division får etterlengtet beta denne måneden.

Dark Zone er det definitivt største høydepunktet ved The Division.
Dark Zone er det definitivt største høydepunktet ved The Division.

Loot
Det beste utbyttet og de beste skattene finner man i Dark Zone. Når man plukker opp om noe, kan motspillerne se at du har noe spesielt ved at du har en pakke på ryggen. Ser man noen med en gul pakke på ryggen, er man litt mer fristet til å angripe enn ved andre anledninger. Dermed kan det vært lurt å sende pakkene tilbake til hjemmebasen.

Dette gjør man ved å finne en åpen plass og tilkalle et helikopter som kommer for å plukke opp godsakene. Helikopteret bruker litt tid på å komme frem til deg og laget ditt, og også å fly av gårde etter du har festet pakkene til linen. Samtidig blir fiender, både menneskestyrte og datastyrte varslet om at det skjer noe i nærheten, og de kommer strømmende til for å få tak i skattene før de forsvinner. Det er din oppgave å forsvare helikopteret til det har flydd av gårde og tingene dine er i sikkerhet. Dør man, mister man alt man har plukket opp.

Min erfaring med Dark Zone er at det er veldig hektisk. De seks journalistlagene entret Dark Zone enten via samme dør eller en i nærheten og det tok ikke lang tid før det smalt. Og da smalt det godt. Det haglet rundt oss med kuler og granater, og med tanke på at det er flere lag i samme område, må man også følge med bak seg til enhver tid.

Ved flere tilfeller kriget vi med ett lag i den ene enden av et smug, plutselig dukket det opp et lag bak oss. Klassisk knipetangsmanøver. Intenst og veldig underholdende.

Kreativ sjef, Magnus Jansen, er ganske tydelig på at det ikke nødvendigvis ikke vil bli så hektisk hele tiden i fullversjonen.

– Man kan gå i 10–15 minutter til man møter noen fiender, det gjør at man hele tiden er i høyspenn, forteller Jansen.

Jobb som et lag.
Jobb som et lag.

Konklusjon
Jeg er ingen stor tilhenger av skytespill i tredjeperson, selv om Gears of War er en favoritt, men jeg føler Ubisoft har gjort det på en virkelig god måte. Våpenfølelsen er virkelig god, og dekningssystemet er på høyde med Gears, om ikke bedre.

The Division har ikke den beste grafikken i klassen, men skiller seg ikke negativt ut. Vinterstemningen er upåklagelig, men jeg hadde gjerne likt å se flere årstider i spillet. Lydeffektene er også glimrende, men ble nesten borte i Dark Zone. Husk at spillet fortsatt er under utvikling, og at dette nok er fikset ved lansering i mars.

Etter i underkant av tre timer med spillet, sitter jeg igjen med et veldig godt inntrykk av The Division. Dette er min første opplevelse med spillet og tidligere har jeg bare lest og sett artikler om spillet. Rollespillelementene virker gode og omfattende, og jeg verdsetter fokuset på lagspill og lagarbeid.

Dark Zone er uten tvil favoritten og jeg tror spillerne virkelig vil digge denne delen av byen.

The Division lanseres til PC, PlayStation 4 og Xbox One 8. mars.

(Ubisoft betalte for reise og opphold i Malmø.)

Annonse