Sundes piratmaskin lager en haug med kopier for å demonstrere det han mener er en bransje som nekter å innse at verden er totalforandret, og at digitale kopier ikke er det samme som å stjele.
Sundes piratmaskin lager en haug med kopier for å demonstrere det han mener er en bransje som nekter å innse at verden er totalforandret, og at digitale kopier ikke er det samme som å stjele.

Annonse


Peter Sunde har laget den ultimate pirat-maskinen

Selv om Peter Sunde og de andre fra TPB fortsatt skylder musikkindustrien millioner, så er han en fri mann etter å ha sonet ferdig straffen sin i fjor.

En tur til kasjotten pleier å ha en avskrekkende effekt, men ikke på Peter Sunde.

Les også: Det er på tide å gi slipp på Pirate Bay.

I strupen på musikkindustrien
I en protest mot underholdningsindustriens håndtering av åndsverk er han i gang med ett kunstprosjekt til en ustilling om nettopp verdien av digitale kopier.

Annonse


Et av objektene i ustillingen er «The Kopimashin», den ultimate kopieringsmaskinen. Monsteret består av en Raspberry Pi, en LCD skjerm og litt Python kode.

Slik fungerer den
Scriptet som kjører lager 100 kopier av «Gnarls Barkley – Crazy»  hvert sekund, totalt 8 milllioner kopier daglig.

Platebransjen har gjennom saker som TPB vist at dette kan for dem oversettes til omtrent $10 millioner USD i daglige tap. På displayet ser man produksjonsnummer (01/13), antallet sanger kopiert og dollarverdi.

«Kopimashin» lager faktisk kopier av sangen, men disse sendes til /dev/null, og blir med andre ord ikke lagret.

1,3 milliarder kroner i tap
– «Den jeg har hjemme er nå oppe i 120 millioner kopier. Det er i følge platebransjens 150 millioner dollar i tapt omsetning, om man skal følge deres logikk», sier Peter Sunde til TorrentFreak.

Saken fortsetter etter videoen:

 RIAA og MPAA fortsetter krigen
I den årlige «Out of Cycle Review of Notorious Markets» (PDF) rapporten har den amerikanske regjeringen ved United States Trade Representative (USTR) listet mer en et dusin websider de mener er involvert i brudd på åndsverkloven.

Listen baserer seg på input fra RIAA og MPAA som kom med sine forslag til rapporten for noen uker siden. USTR vedgår at listen deres ikke er ment som bevis på ulovlige handlinger fra disse websidene. Men sier også at de ønsker at de ansvarlige partene tar juridiske skritt der det er passende.

Interessant nok er TPB i år borte fra listen, som nå består av:

– Rutracker.org (torrent site)

– ExtraTorrent.cc (torrent site)

– Kat.cr (torrent site)

– Ebooktree.org (linking site)

– Ex.ua (download/streaming)

– 4Shared.com (cyberlocker)

– Rapidgator.org (cyberlocker)

– Uploaded.net (cyberlocker)

– Movshare group (which allegedly operates Nowvideo.sx, Watchseries.it, Torrenz.eu, Videoweed.es a nd Novamov.com)

– Private Layer (hosting company of Putlocker.is, Cuevana.tv, Watchseries.it, and Nowvideo.sx )

– Rebel (domain registrar)

– Segundamano.es (mod-chips)

– Bukalapak.com (e-commerce)

– Dhgate.com (e-commerce)

– VK.com (social network)

– Zippyshare.com (cyberlocker)

Effektivt verktøy
Den amerikanske regjeringen sier også at rapporten har vært viktig i å sette søkelyset på tjenester som har vært stengt gjennom det foregående året.

Rapporten forteller også om trenden med «uærlige» domene registrarer og trekker her frem Rebel, og at de ikke tar de samme stegene som andre domene registrarer har funnet rimelige for å bekjempe klart ulovlig virksomhet.

– Vi må stoppe bransjen
I den andre enden av spektrumet står Peter Sunde og hans 13 «Kopimashiner», og hevder at de millionene underholdningsindustrien hevder å ha tapt ikke er annet enn en utopi.

– «Økonomien fungerer annerledes i et sammenkoblet globalt samfunn. Men industrien vil ikke endre seg. Det er derfor vi må ta dem ned.», legger han til ovenfor TorrentFreak.

For sin innsats med Kopimashin har Peter kontaktet Guinnes Rekordbok denne uken. De er nå igang med å vurdere hans søknad.

 

Kilder:
TorrentFreak
TorrentFreak

 

Annonse