Hopp til navigasjon Hopp til innhold
Utfør snikdrap for flere erfaringspoeng. (Ill.: Microsoft Studios)

Dette spillet gir vi 10/10

Spilltest: Rise of the Tomb Raider er en vanvittig spillfest.

I 2013 lanserte Crystal Dynamics en omstart av Tomb Raider-serien med spillet med samme navn. Lara var tøffere, sterkere og mer nysgjerrig enn noen gang. Det spillet ble bejublet av et samlet spillpressekorps og tilhengere av serien.

Les sniktitten på Rise of the Tomb Raider.

Katt-og-mus-lek
Spol to år frem i tid og lanseringen av oppfølgeren Rise of the Tomb Raider. Denne gangen er Lara Croft på jakt etter en hemmelig artefakt, som både kan tilføre noe godt til verden, men som samtidig kan være et onde.

Lara er selvsagt ikke alene om å være på jakt etter denne artefakten og vi møter på den skumle gjengen Trinity som ikke har rent mel i posen. Gjennom hele spillet har vi en intens katt-og-mus-lek. Selvsagt har de to grupperingene, Lara får seg noen nye venner, forskjellige årsaker til at de ønsker denne gjenstanden så sterkt.

Lara Croft har med seg sin kjære pil og bue.
Lara Croft har med seg sin kjære pil og bue.

Personlig
Som jeg skrev i forhåndstitten, er Lara Croft litt mer menneskelig og følsom i Rise. Vi får vite mer om bakgrunnshistorien hennes, forholdet med faren og hvordan hun har utviklet seg til å bli den hun er nå. Disse mellomsekvensene er både interessante og gir et godt tilbakeblikk i historien.

Det en merker fort i mellomsekvensene, er den imponerende grafikken, blandet med fantastisk musikk og et dyktig stemmeskuespill fra samtlige involverte

Vi får se Lara Croft på hjemmebane.
Vi får se Lara Croft på hjemmebane.

Større og bedre
Utviklerne Crystal Dynamics lovet at Rise skulle være mye større enn forgjengeren, mer å utforske og oppdage og historiedelen skulle være lengre. Jeg rundet spillet på i underkant av 13 timer, og hadde da en fullføringsprosent på 60.

Da hadde jeg låst opp 3–4 «tombs», gravkamre, og plukket med meg noen samleobjekter underveis. Jeg vil tippe det tar 5–10 å nå 100 prosent, og da snakker vi rundt 20 timer, som er absolutt godkjent.

Rise minner meg mye om forgjengeren. Det er mye av det samme som går igjen, men det er større og mye bedre.

Utforsk gravkamre i gamle isgrotter.
Utforsk gravkamre i gamle isgrotter.

Oppdagelser
Underveis som mange samler erfaringspoeng, XP, kan man oppgradere våpen, utstyr og kvalifikasjonene til Lara. Noe av det mest spennende er at Lara også lærer seg ting underveis. Blant annet språk, der hun stadig blir bedre i ulike språk, russisk og mongolsk for å nevne noen, og kan tyde flere og flere skrifter etter hvert som hun utvikler seg.

Hun kan også utvikles til å se flere samleobjekter rundt seg og oppdage ting tidligere og enklere enn før.

Fiendene er tøffere og har flere avanserte våpen.
Fiendene er tøffere og har flere avanserte våpen.

Gravkamre
Ikke uventet er det en drøss med gravkamre å utforske, hun kalles jo ærlig talt for «Tomb Raider». Det virker som at Crystal Dynamics har balansert vanskelighetsgraden på en god måte. De jeg har prøvd meg på, har aldri vært altfor vanskelige, men noen av dem krever litt ekstra tenking, og det er absolutt noe av det beste ved spillet.

Det er også en ny funksjon på plass i spillet som er veldig behjelpelig underveis. Ved å trykke ned høyrespaken blir viktige objekter og retningsveiviser lyst opp, så det skal godt gjøres å gå seg bort. Denne funksjonen gjør det også enkelt å vite hvilke objekter som skal brukes for å låse ulike oppgaver i gravkamrene.

Er du en som liker å utforske og finne ut av alt selv, er det kjekt å unngå å trykke ned spaken, som også kan deaktiveres.

Rise of the Tomb Raider leverer godt med action.
Rise of the Tomb Raider leverer godt med action.

Is, fjell og grotter
I Rise får vi oppleve et variert landskap. Begynnelsen foregår i en heftig snøstorm i fjellene i Sibir og stemningen er såpass bra laget at du nærmest føler at du er der og kjemper mot uværet og en ustabil fjellvegg.

Turen går også videre til blant annet Syria og i flere isgrotter og underjordiske byer og steder. Utviklerne har gjort en særdeles god jobb med variasjonen her.

Ved hver leirplass kan du oppgradere karakteren og våpnene.
Ved hver leirplass kan du oppgradere karakteren og våpnene.

Konklusjon
Rise of the Tomb Raider er mer eller mindre en real spillfest. Det er aldri kjedelig og jeg må si at jeg nøt hvert eneste sekund av spillet.

Spilte du det forrige spillet i serien, vil du kjenne deg godt igjen da utviklerne har gjort mye av det samme, bare mye bedre. Det er større, penere, mer utfordrende og det er mye mer action enn noen gang.

Grafikken er fantastisk, spesielt i mellomsekvensene og stemmeskuespillet er godt og overbevisende. Lydbildet er også glimrende og man får ofte følelsen av man faktisk befinner seg i spillet.

Gravkamrene er godt balansert i vanskelighetsgrad, aldri for lette og aldri helt umulige, i tillegg har man en hjelpeknapp hvis man sitter altfor godt fast.

Hvis jeg skal trekke ned på noe, er det til tider en betydelig dropp i bildefrekvens i enkelte hektiske situasjoner, men det skjer ikke så ofte at det er plagsomt.

Uansett er Rise of the Tomb Raider absolutt et spill som er verdt en plass i spillsamlingen din hvis du har Xbox 360 eller Xbox One. Foretrekker du å spille på PC eller PlayStation 4, håper jeg du klarer å holde ut, for du har mye å glede deg til.

Karakter: 10/10

+ Grafikk
+ Lengde
+ Utfordrende gåter
+ Lyddesign
+ Bra progresjonssystem
+ Mye action
+ Historien

– Til tider dropp i bildefrekvensen

Les også vår test av Fallout 4. og sjekk vårt arkiv for flere anmeldelser.

Stikkord: Spill, Tester, TombRaider