Tobias Linkjedal, Hanna Agersborg Aanjesen og Juul Arthur Rudihagen.
Tobias Linkjedal, Hanna Agersborg Aanjesen og Juul Arthur Rudihagen.

Annonse


Slik havnet nordmennenes gif på Reddit-forsiden

11. august intervjuet vi en rekke toppstudenter på besøk i Silicon Valley for å lære å starte grunderbedrift.

Havnet på Reddit-forsiden
Vi tok en prat med Maginations Tobias Linkjendal.

ITavisen: – Hvor lenge har dere jobbet på prosjektet?

Tobias: – For litt over tre år siden vi begynte å leke med de første myntmagnetene.

Annonse


ITavisen: – Når merket dere at det begynte og ta av med visninger?

Tobias: – Vi var veldig happy da den første personen på Reddit delte den første gif-en vår på en sub-Reddit. Det endte med at vi fikk 20 kommentarer. Vi var ikke spesielt kjent med å poste på Reddit, men vi hørte at vi kunne få noen gode tilbakemeldinger om vi la det ut der, så vi prøvde oss. Etter at vi la ut den gif-en laget vi en ny for å vise flere kule Magination-funksjoner. Allerede da ble det første animasjonsbildet delt flere andre steder, så vi la ut den nye også. Det samme skjedde, noen delte klippet, og derfra eskalerte det langt over våre forventninger, avslører Tobias.

– På et tidspunkt var faktisk begge gif-ene på Reddit-forsiden, inntil hverandre. Personer som så dette trodde vi hadde betalt minst 3000 dollar for å bli sponset. Enda mer komisk ble det når vi måtte forklare en bruker at Reddit-sjefen ikke hadde aksjer i Magination, men ellers har det vært god stemning.

Magination har nå sitt eget Reddit-hjørne.

Se gif-en som tar av på Reddit.

Magination starter sin Kickstarter-kampanje 19. november. Etter at gif-ene gikk viralt på Reddit og Imgur, er interessen på topp.
Magination starter sin Kickstarter-kampanje 19. november. Etter at gif-ene gikk viralt på Reddit og Imgur, er interessen på topp.

ITavisen: – Hvorfor tror du akkurat dette gikk viralt?

Tobias: – Først og fremst: magnetisme. Det er ikke mange som har sett noe som Magination før da det ikke er mulig å leke på samme måte med vanlige neodymium myntmagneter uten av de ødelegger hverandre. Etter å ha sett gjennom tusenvis av kommentarer er det ting som går igjen. Det er behagelig å se på.  Den ene gif-en festes seg i en stabel og det er ikke noe forstyrrende utenom at fargene er blandet (som en del også har klaget over). Folk satte også pris på den raske reverseringen tilbake til start, som ga en fin loop.

Fordi det er «slow motion» og relativt dårlig bildekvalitet, var det mange som kom med teorier om at det var CGI. Det har vært mye rare forslag, som igjen har blitt pepret med motargumenter. Diskusjoner er populært på internett, og det er mange som har mye på hjertet. Folk skrev overalt: på Twitter, Facebook og andre fora. Nå har vi ikke kontroll over hvor gif-ene er lenger. Vi ser det som positivt at vi ikke nevnte Magination i disse gif-ene, da det veldig tydelig hadde blitt reklame, og det var ikke baktanken i det hele tatt. Dette har medført at mange lurer på hva dette er for noe. Vi har ikke gjort noe for å få folk til å gjøre dette, det bare skjedde av seg selv. Vi er jo selvsagt aktive på de forskjellige kanalene vi finner, og det er det mange som setter pris på.

ITavisen: – Har investorer og/eller flere butikker tatt kontakt etter all oppmerksomheten?

Tobias: – Ja, men ikke så mange. Det er mest folk rundt om i verden som tar kontakt og vil ha Magination, men vi må beklage og be dem registrere seg på nettsiden slik at de blir varslet når vi lanserer Magination på Kickstarter 19. november.

Sett av millioner
Spol frem noen måneder og en av grunderne vi intervjuet, Juul Arthur Ribe Rudihagen, har suksess med Magination.

«For tiden holder jeg som nemlig på å lage en brettspill-plattform (magination.no) sammen med to andre: Hanna Agersborg Aanjesen og Tobias Linkjendal.

Vi har kommet ganske langt, for et selskap har allerede kjøpt en batch av produktet. Neste måned skal vi bruke Kickstarter for å få produktet ut i butikkene, fortalte Rudihagen til oss på sensommeren.

Tar av på Imgur
Magination er et magnetsystem som lar spillerne lage en haug med egne spill. Etter at selskapet lastet opp noen korte gif-er av hva som er mulig, tok det av: den ene gif-en er nemlig sett nesten 5 millioner ganger på Imgur.

Og skape viralt liv rundt en grunderbedrift på denne måten er noe alle drømmer om, og kan være en viktig kickstarter.

Toppplassering selv etter to dager.
Toppplassering selv etter to dager.

Annonse